Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Lund

Eleverna om Pisa: Viktigast är engagerade lärare

Publicerat tisdag 6 december 2016 kl 11.04
Muhammad Sarwari: "Det har blivit bättre på sistone"
(4:25 min)
Fatima Benmbarek, Ebba Backlund-Hammar, Muhammad Sarwari och läraren Peter Garmfors.
Fatima Benmbark, Ebba Backlund-Hammar, Muhammad Sarwari och läraren Peter Garmfors. Foto: Martina Greiffe/Sveriges Radio Malmo

Det har vänt för svenska elever i kunskapstestet Pisa. 15-åringarna Ebba, Muhammad och Fatima på Fågelskolan i Lund tycker att det viktigaste är att ha bra lärare.

– Det är kul. Det är skönt att veta att vi lär oss saker. Och det är bra för Sverige att det går bra.

Det säger Ebba Backlund-Hammar, som går i nian på Fågelskolan i Lund om det färska Pisa-resultatet.

Svenska elever nu på snittet

Vart tredje år utvärderar Pisa-rapporten 15-åringars kunskaper och hur pass väl rustade de är när de går ut grundskolan. När den senaste rapporten presenterades fick Skolsverige en chock av de dåliga resultaten.

Men nu verkar det ha vänt. Svenska elever presterar bättre i alla undersökta områden: naturvetenskap, matematik och läsförståelse.

Det innebär att Sverige åter ligger på eller över OECD-snittet.

Utbildade lärare inte en självklarhet

Muhammad Sarwari, som också går i klassen på Fågelskolan, poängterar värdet i att ha lärare med utbildning.

Vi har inte alltid haft utbildade lärare, men det har blivit bättre på sistone.

Elevernas NO-lärare Peter Garmfors tror att det förbättrade Pisa-resultaten kan öka elevernas självförtroende.

– Det är svårt för eleverna att hålla koll på 16 ämnen. Jag tror att rapporten kan skapa ett inre lugn.

NO och matte extra svårt

I naturvetenskap ligger andelen som presterar på de lägsta nivåerna konstant, på 22 procent, enligt Pisa-rapporten. Bara de högpresterande har presterat ännu lite bättre.

Ebbas och Muhammads klasskompis Fatima Benmbark tycker att speciellt NO och matematik kan vara svårt.

Det går upp och ner. Ibland är det jättekul. Men när man inte förstår känns det som att alla dörrar stängs.

Viktigt att eleverna kommer till skolan

Finns det något som kan göras för att det inte ska kännas så?

– Om lärarna tycker om jobbet och tycker det är intressant att lära ut så hjälper det.

NO-lärare Peter Garmfors har också en tanke på vad som kan förbättra resultaten.

– Det viktigaste är att de kommer hit, och att vi har ett välkomnande och öppet klimat. Det är jättesvårt att nå de elever som inte är här.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".