Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Tjatiga föräldrar knäcker lärare

Publicerat onsdag 14 december 2016 kl 14.32
" Ibland kan man ju bli väldigt ledsen"
(4:36 min)
Läraren Linda Åkesson och rektor Ulrika Skoog jobbar tillsammans med föräldrarrådet för att förbättra kommunkationen mellan vårdnadshavare och skolan
Läraren Linda Åkesson och rektor Ulrika Skoog jobbar tillsammans med föräldrarrådet för att förbättra kommunkationen mellan vårdnadshavare och skolan Foto: Anna Landelius

Föräldrar som hör av sig med åsikter om undervisning och läxor är ett växande arbetsmiljöproblem. Det visar en ny undersökning som lärarnas riksförbund gjort.

 På Rörsjöskolan i Malmö känner man igen den här problematiken väl, säger Linda Åkesson, en av lärarna.

 - Jag har folk som har ringt både under novemberloven som är vår inarbetade tid. Och under februarilov. Så den här tillgängligheten är jättesvår att stoppa och att förmedla att jag också har en privat tid.

Linda Åkesson var en av lärarna som var med och svarade på enkäten från Lärarnas riksförbund. Hon har jobbat 16 år som lärare i Malmös skolor. Och hon ser en tydlig ökning av föräldrarnas kontaktsökande via mejl, telefon och sms.

- När man kom ut för 16 år sedan hade man ju inte den här lätttillgängligheten med e-mejl till exempel och mobiltelefoner användes inte på det sättet. Då kom föräldrarna till skolan och så bokade man en tid och så satt man och diskuterade förutsättningarna kring eleven.Idag är man ju tillgänglig 24 timmar om dygnet. Det finns en mailmöjlighet och det finns en möjlighet att leta upp lärarens privata telefonnummer och faktiskt kunna ringa dygnet runt.

Sju av tio lärare i undesökningen uppger att dom kontaktas av föräldrar som försökt att påverka undervisningen med åsikter om allt från läxor till studieplaner. Något som Linda Åkesson känner till.

- Det händer att de vill ha diskussioner om hur upplägget ser ut. Ibland kan man ju bli väldigt ledsen och besviken för man tycker att man har varit tydlig. Samtidigt kan jag förstå att man är orolig. Och vi som skola har ett ansvar att vara tydlig med informationen.Man vill ha en god relation till föräldrarna men tonläget blir ibland så fel. Det önskar jag kunde bli bättre.

Miljöljud från parken

I en park i närheten kommer Emelie Söderström promenerande. I barnvagnen ligger dottern, Hilma, 3 månader Det är några år kvar till hon ska börja skolan men Emelie är orolig att hon själv kanske kommer bli en sån där förälder som lägger sig i för mycket.

- Jag har ett enormt kontrollbehov så jag kan se att jag skulle kunna bli en sådan där förälder som är väldigt jobbig. Samtidigt kan jag förstå lärarna också. Jag kan se att det blir problem. Jag tror kanske inte man som förälder ska lägga sig i jättemycket kring arbetet.de har ju ändå en läroplan liksom. Jag hoppas jag inte blir en jobbig förälder men det kan jag aldrig veta.

På Rörsjöskolan kommer ledningen under nästa vecka skicka ut ett brev till alla vårdnadshavare för att förklara hur man gör om man vill ha kontakt med någon på skolan. Under den senaste tiden har man nämligen haft problem med föräldrar som dyker upp oanmälda under skoltid och kräver att få prata med lärare. Rektor Ulrika Skoog säger att det viktigt att vara tydlig med var gränsen går.

- Man får inte komma hit och kacka på dörren och tro att man kan få vara med på lektion. Men att komma till möten och samtala kring det som är frågan det är ju självklart.

Alla kommuner och chefer för friskolor borde se till att det finns en tydlig policy kring vad som gäller när man vill kontakta en lärare, det tycker även Arbetsmiljöverket. För det är tydligt att det påverkar arbetsmiljön och stressnivån hos en redan hårt pressad yrkesgrupp. Läraren Linda Åkesson har själv fått lära sig att sätta tydliga gränser, säger hon.

- Att när min arbetstid är slut så är den slut. Då är det ingen mailkontakt eller telefonkontakt och mina lov är heliga.För jobbar man i ett yrke som oss så måste man också veta sin gränssättning för det är väldigt lätt som lärare att jobba lite extra. Det tycker jag är jätteviktigt att vi stöttar varandra i som pedagoger; att vi har en gemensam policy och gemensam diskussion kring hur vi gör med tillgängligheten. Och det tycker jag vi kan stötta varandra bättre i.

Anna Landelius

anna.landelius@sverigesradio.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".