Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Skåne.

Dålig kunskap i butiker kring demens

Publicerat onsdag 21 december 2016 kl 15.00
”Vi hjälper dem så gott vi kan”
(2:27 min)
Tomas Ekholm i butik.
Tomas Ekholm säger att han själv och hans personal har egna erfarenheter av demens och att det har hjälpt dem i deras bemötande med drabbade i butiken. Foto: Anna Landelius/Sveriges Radio

Stress, för mycket intryck och svårt att hitta är några av svårigheterna som demenssjuka tvingas hantera när dom handlar mat.

Personalen i butikerna har inte tillräckligt med kunskap för hur dom kan hjälpa den här gruppen.

Myndigheten för delaktighet har gjort en rikstäckande undersökning.

– Oftast märker man det i början på att de bara går omkring och frågar inte och irrar runt. De har svårt för det i kassan. Det är ofta där man uppmärksammar det först, säger Tomas Ekholm, chef på en Coopbutik i centrala Malmö.

Sex av tio anställda inom dagligvaruhandel uppger att de varje vecka i sin butik möter en person som de upplever kan ha demens.

Drygt 300 anställda har svarat på myndighetens frågor och nästan hälften av dem säger att de har låg eller ingen kunskap alls kring hur man bör bemöta de här personerna.

Butikschef Tomas Ekholm säger att många i hans personal har egna personliga erfarenheter av demens från familjemedlemmar som är drabbade och att det nog bidrar till en ökad kunskap just här.

– Ja, vi hjälper dem så gott det går. Vi hjälper dem när det går här i butiken, frågar om de hittar och om de behöver hjälp. Vi går med dem runt och hjälper dem att handla.

Men det finns även andra saker som kan hjälpa; tydlig skyltning, raka breda gångar och lägre varuhyllor kan göra stor skillnad.

– Gångarna försöker vi hålla så breda som vi någonsin kan. Det gäller ju för alla kunder som vill ha det. Men lägre hyllor är svårt. Man ska ju ha in sortiment på alla ytor man har och få plats med alla varor.

Myndigheten för delaktighet vill nu stötta dagligvaruhandeln och har därför tagit fram ett material som kan hjälpa butikerna i detta arbete. Och även om Tomas Ekholm tycker att man hanterar den här gruppen bra i hans butik så säger han att han kommer använda materialet när det kommer. Men redan nu pratar man om frågan bland personalen när det har varit någon som behövt extra hjälp.

– Ja vi brukar ta upp det när det är någon som har uppmärksammat något. Då är det ofta någon annan som hänger på för då har de också märkt att det börjar bli lite virrigt. Sedan ser man ju när månaderna går att det ofta blir mer och mer.

Ulla Lundborg Berggren, som är ordförande för Demensföreningen i Lund och rådgivare på föreningens stödtelefon har fått i uppdrag att sprida kunskap om frågan i de skånska butikerna under nästa år.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".