Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Lund

Reklam stör barn vid skärmen

Publicerat lördag 21 januari kl 09.55
Forskare: Barn är betydligt känsligare
(1:22 min)
Digitala klassrummet
Medie- och kommunikationsvetaren Nils Holmberg i det "digitala klassrummet" på Lunds universitet. Foto: Odd Clausen

Barn i 9-årsåldern är flera gånger känsligare för störande reklam än vad vuxna är. Det visar ny forskning från Lunds universitet.

Forskare från Lunds universitet har bland annat studerat barnens ögonrörelser, och hur deras arbete vid datorn påverkas av saker som oväntat dyker upp på skärmen. Medie- och kommunikationsvetaren Nils Holmberg säger så här om resultatet:

- Vi visste sedan tidigare forskning att barns hjärna är under utveckling och att deras kontroll över sitt blickbeteende är lägre än vuxnas, och vi ville se vad som händer i en realistisk webbsurfningssituation, när dom ska försöka lösa uppgifter samtidigt som vi visar annonser för dom.

I "digitala klassrummet" i Humanistlaboratoriet nere i källaren under Lunds universitets Språk- och litteraturcentrum finns diverse utrustning för att undersöka hur människors visuella uppmärksamhet fungerar i olika miljöer. Där har Nils Holmberg utvecklat en metod för att mäta hur mycket barns fokus störs av reklam.

I fem och ett halvt år har han och dom andra studerat mer än hundra skånska barns beteende, deras ögonrörelser vid datorn. Och hur reklam stör barnens fokus.

- Barnen är ju betydligt känsligare för saker som plötsligt dyker upp på skärmen. Dom har inte lika stark viljestyrd kontroll över sitt blickbeteende. Om något poppar upp på skärmen, så dras deras blickar automatiskt dit.

Slutsatsen är att barn påverkas mycket mer än vuxna vid media-multitasking, och det ständiga skiftande av fokus som det innebär, och små barn mer än äldre.

- Barn som hade lite lägre förmåga att kontrollera sitt blickbeteende, hade svårare att klara de här uppgifterna, när vi också hade kommersiellt material som visades på de här webbsidorna.

Nils Holmberg hoppas att forskningen kan påverka reklambranschens arbetssätt.

- Men också lärare och föräldrar som kan informera barn om hur deras kognition fungerar, och att det är ganska krävande att till exempel läsa läxor och samtidigt ha ett facebookflöde igång.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".