Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Färjor på batteri ger bättre luft i Helsingborg

Publicerat söndag 26 mars kl 18.59
Kapten: Alla i min kår ser fram emot detta
(2:01 min)
Bilden visar en av de vita containrar där man ska montera batterier som ska driva färjan Aurora. Containern står till vänster om färjans blå skorsten. Foto: Anna Bubenko/Sveriges Radio.
1 av 4
Batterierna monteras i vita containrar, högst uppe på färjan. Foto: Anna Bubenko/Sveriges Radio.
Bilden visar metallhyllor, inne i container på färjan Aurora. I hyllorna ska batterier monteras. Foto: Anna Bubenko/Sveriges Radio.
2 av 4
Några av de hyllor där Auroras batterier ska monteras. Foto: Anna Bubenko/Sveriges Radio.

Färjorna Tycho Brahe och Aurora som går mellan Helsingborg och Helsingör blir världens största färjor som drivs med batteri.

Rederiet HH-ferries har fem färjor på sin linje mellan Helsingborg och Helsingör. I år kommer Aurora och Tycho Brahe att gå över från dieseldrift till batteridrift.

Tycho Brahe går över i sommar, Aurora konverteras under hösten. 

– Det är ett väldigt spännande projekt. Alla i min befälskår ser väldigt mycket fram mot detta, både för utvecklingen av fartyg och för linjen och inte minst för miljön, säger Magnus Stille, förste befälhavare på Aurora.  

Högst uppe på färjorna, bredvid skorstenen, ser man de vitmålade containrar där 640 batterier ska sättas in. Kraften motsvarar 10 700 bilbatterier. 

Laddningen kommer att ske automatiskt, med en robot som står kajerna i Helsingborg och Helsingör. Det kommer att ske snabbt, färjorna ligger bara i hamn i mellan sex och tolv minuter innan de vänder. Dieselmotorerna finns kvar ombord, som reserv.

I dag står den samlade färjetrafiken för 15 procent av kväveoxidhalten i luften i Helsingborg. Jens Gille, avdelningschef på miljöförvaltningen på Helsingborgs stad välkomnar övergången till batteridrift. 

– Detta får ju positiva konsekvenser för luftkvaliteten. Vi tror också på en minskad bullerpåverkan i och med att man inte har dieselmotorer som genererar elektriciteten till färjorna, säger Jens Gille.  

Investeringen på 300 miljoner kronor är företagets hittills största, 120 miljoner är EU-stöd. Satsningen ska utvärderas. Än så länge finns inga beslut om att även bygga om rederiets andra färjor. Med lågt elpris är förhoppningen också att driften blir billigare.

– Vår målsättning är att vi vill ha grön el, det vill säga i vårt område är det framförallt vind- och vattenbaserad elproduktion. Vi ligger i förhandling med flera leverantörer för närvarande, säger Henrik Rörbäck, vd för HH-ferries. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".