Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
På grund av ett tekniskt fel har en signal gått ut som påminner om VMA-signalen. Detta är ett falsklarm. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västernorrland eller ring 113 13.
(Publicerat idag kl 05.16)
Malmö

Läkare på nätet vill bli del av vården

Publicerat måndag 3 april kl 14.21
Affärsutvecklingsansvarig: "Vi gör samma som på en vårdcentral"
(4:38 min)
Daniel Persson, affärsutvecklingsansvarig på Min doktor.
Daniel Persson, affärsutvecklingsansvarig på Min doktor. Foto: Petra Haupt/Sveriges Radio

Alltfler skåningar träffar läkare på nätet. En av de stora aktörerna på marknaden för digitala vårdcentraler är Malmöbaserade Min doktor, som hoppas bli en naturlig del av hela vårdsystemet.

– Det är tillgängligheten som vi kan hjälpa till med på ett väldigt bra sätt. Vi har en svarstid på ungefär 25 minuter från att man har skapat underlaget till att läkaren börjar ha en dialog med dig. Sedan tror vi att vi kan lösa ett problem, när många reser och inte befinner sig i sitt närområde, men du kommer att behöva tillgång till sjukvård ändå, och då finns vi där som ett stöd, säger Daniel Persson, affärsutvecklingsansvarig på Min doktor.

Min doktor är en av de två digitala vårdcentraler som sedan i somras har kunnat ta emot patienter över hela landet via avtal med privata vårdcentraler i Region Jönköpings län. Kostnaden för skåningars besök hamnar hos Region Skåne.

– Jag som patient går in på vår sida eller vår app, och det första jag får göra är att svara på ett antal frågor som handlar om de symptom jag söker för. Frågorna är egentligen samma frågor som läkaren hade ställt i undersökningsrummet. Jag kan också skriva varför jag vill söka hjälp hos Min doktor, och jag kan också ladda upp lite bilder, säger Daniel Persson.

Vilka patienter tar ni emot?

– Det är en ganska bred skara patienter. Vi har haft infektioner, halsont, förkylning, bihålebesvär, långvarig hosta. En annan kategori är hud - det kan vara bett, eksem, födelsemärken. Vi har såklart urinvägsbesvär, och nu har vi börjat med dem som mår dåligt, som kanske är stressade och har svårt att få livet att räcka till.

Läkarna som tar emot patienterna på Min doktor har sitt vanliga jobb, oftast som specialister, på vårdcentraler eller i specialistvården och gör det här som extraknäck. Oftast sker kontakten med patienten bara skriftligt, men videosamtal är också möjligt. Om det behöver tas prover har företaget avtal med vissa vårdcentraler, dit patienten kan gå.

– Därefter får vi tillbaka svaren och kan förhoppningsvis behandla eller sätta in någon form av läkemedel eller ge råd, baserat på utfallet av de här svaren, säger Daniel Persson.

Det finns kritiker som menar att man måste träffa patienten fysiskt för att till exempel klämma på magen eller titta i halsen för att göra en riktig bedömning. Vad säger ni till dem?

– Vi har läkare som är vana att träffa patienter i det fysiska rummet. Varje läkare får en uppmaning att om det skulle tillföra mer ur ett utredningsperspektiv att träffas fysiskt, då ska man rekommendera att man avbryter det digitala besöket och säga att patienten behöver gå till den fysiska vårdcentralen.

I debatten kring de digitala vårdcentralerna har också en oro för den medicinska säkerheten lyfts, som att det till exempel finns risk för ökad antibiotikaförskrivning. Men Daniel Persson säger att Min doktor jobbar hårt med att följa upp den medicinska kvaliteten. I och med att allt är datadrivet, så är det lätt att jämföra till exempel hur ofta och i vilka lägen en läkare skriver ut antibiotika, säger han.

– Återigen, det är läkare som jobbar antingen på vårdcentraler eller sjukhus. De tar inga extra risker för att de jobbar hos Min doktor.

Det finns också en oro för att en allt större del av de gemensamma sjukvårdsresurserna på det här sättet kommer att gå till patienter med lindriga besvär i stället för till mer sjuka. Men Daniel Persson håller inte med. I dag leder problem med tillgänglighet till att patienter med enklare besvär kanske söker sig till akuten i stället, menar han.

– Om vi på ett mer kostnadseffektivt sätt kan erbjuda en tillgänglighet i hälso- och sjukvården, så hoppas vi att en större del kan få access till ett helt system. Vi vill tvärtom minska de undanträngningseffekter som faktiskt redan finns, säger Daniel Persson.

Vad det gäller kostnaderna för de digitala läkarbesöken arbetar en grupp på SKL, Sveriges kommuner och landsting, just nu med att ta fram rekommendationer kring vad som är en rimlig ersättning för ett digitalt besök. Det välkomnar Min doktor men håller samtidigt inte med om att ersättningen för ett digitalt läkarbesök bör vara lägre än för ett vanligt.

– Nej, egentligen inte, för vi gör ju samma uppgift som du skulle ha gjort om du träffar någon på vårdcentralen. Vi gör ingen skillnad på hur vi utreder patienter, men sedan har vi respekt för att det är en väldigt hög kostnad och det gäller att hitta någon form av rimlig nivå, säger Daniel Persson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".