Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

"Den enda vägen"-regissören: "Det är en Titanic-historia"

Publicerat fredag 7 april kl 12.37
Manuel Concha "Jag ville fånga känslan som fanns då"
(5:35 min)
Manuel Concha, aktuell med filmen Den enda vägen. Foto: Björn Jansson/Sveriges Radio.
1 av 2
Manuel Concha, aktuell med filmen Den enda vägen. Foto: Björn Jansson/Sveriges Radio.
Mikael Cvetkovic och Daniel Cvetkovic i Den enda vägen. Foto: The Bakery Entertainment.
2 av 2
Mikael Cvetkovic och Daniel Cvetkovic i Den enda vägen. Foto: The Bakery Entertainment.

Hör Malmöregissören Manuel Concha om hans nya film.

Recension: "Välgjort, men utan överraskningar"

– "Den enda vägen bygger" på känslorna från 2010 då vi var rädda för en seriemördare som gick lös, berättar Manuel Concha som gjort filmen om två bröder där den ene skadades svårt av en okänd skytt.

Manuel Concha har regisserat Den enda vägen och skrivit manus tillsammans med sin fru Claudia Galli. Och på vägen hade de en post-it-lapp med ett tema för filmen:

– Hur långt är man beredd att gå för den man älskar. Det är det centrala i min värld också, säger Manuel Concha.

– Man kan dra paralleller till en Titanic-historia. Man vet att båten kommer att sjunka men man följer de här två, kärlekshistorien. Om två bröder.

I filmen så råkar bröderna ut för en okänd attentatsman som skjuter in i bilen där de sitter efter en fotbollsträning. Den yngre brodern blir förlamad i sina ben. En operation kan göra så att han kan gå igen. Men i Sverige är köerna långa, räddningen blir Köpenhamn, men där kostar en operation 70 000 kronor. Pengarna som är närmast omöjliga att få fram för bröderna. Och de får inget stöd från polisen som tror att de är inblandade i kriminalitet.

– Det var en hemsk period i Malmö runt 2010, då gärningsmannen sköt så intensivt precis innan han greps.

Jag bodde i Malmö då och min fru Claudia hon bodde i Stockholm och kom från Solsidan, en helt annan bakgrund. 

– Hon var ju orolig för mig. I början var jag inte så orolig, man skämtade med kompisarna, om att man måste hem. Men sen när det blev intensivt, när det var varje kväll, då förstod man allvaret. Man kunde inte lämna sitt hem.

– Malmö förändrades, hela Sverige förändrades, vad var det som hände? Det pratade jag och Claudia om efteråt när allt återgick till det normala.

– Det handlar om de här två karaktärerna, bröderna, men den tredje karaktären är Malmö. Att fånga känslan och andan som fanns då.  

– Jag vill få fram en autentisk känsla, men med en klassiskt berättarstruktur. Jag ville ha med lite Hollywood, men en historia som utspelar sig i Malmö.

– Det finns ett uttryck i Malmö som är "har du sett Malmö har du sett världen."

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".