Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Lund

Lundabor kräver ersättning för dåligt vatten

Publicerat onsdag 12 april kl 15.18
"Är ju helt omöjligt för en privatperson att räkna ut"
(4:30 min)
Martti Niilekselä, Lundabo
1 av 3
Martti Niilekselä vill ha ersättning från VA Syd för det dåliga vattnet. Foto: TT och Gustav Wirtén/SR
Erik Backlund, chefsjurist på VA Syd
2 av 3
Erik Backlund, chefsjurist på VA Syd Foto: Gustav Wirtén/SR
Frida Hallin och Daniel Svensson, boende i Lund
3 av 3
Frida Hallin och Daniel Svensson, boende i Lund Foto: Gustav Wirtén/SR

Ett 30-tal Lundabor har lämnat in skadeståndskrav till VA Syd efter det otjänliga vattnet. Men företaget har inte bestämt sig för om kunderna ska ersättas.

När VA Syd på måndagen meddelande att vattnet återigen är drickbart i Lund hade stora delar av staden haft otjänligt vatten i en månad. Under den perioden har flera Lundabor hört av sig och velat ha ersättning för det otjänliga vattnet. P4 Malmöhus har tagit del av ett 30-tal skadeståndskrav som skickats till VA Syd. 

Vattenföretaget har meddelat kunderna att de ska specificera vad det dåliga vattnet kostat dem och skicka in ersättningskrav. Men någon standardmall för hur de missnöjda kunderna ska ersättas finns inte. 

Martti Niilekselä bor på Östervångsvägen i Lund och har krävt ersättning från VA Syd för 13 dagar med otjänligt vatten. Han uppskattar att elkostnaden i hushållet har ökat med 2 kronor per person och dag när de varit tvungna att koka vattnet och sedan kyla det i kylskåpet.

Mycket enkelt hade varit att till exempel inte ta betalt för de dagarna man inte haft tjänligt vatten

Arbetsinsatsen för att koka vattnet värderar han till 10 kronor per person och dag. Med sex personer i hushållet blir hans krav till VA Syd 936 kronor för de 13 dagarna. Men att göra exakta uträkningar som vanlig privatperson går inte, menar han. 

– Det är ju helt omöjligt för en privatperson att räkna ut det här exakt. Jag tycker att VA Syd själva ska ta fram en schablon om hur man ersätter sina kunder, som Skånetrafiken betalar för förseningar i pendeltrafiken, säger han. 

Frida Hallin har också lämnat in en ersättningsbegäran till VA Syd. Hon bor tillsammans med sin sambo Daniel och deras 11 månader gamla dotter på Spolegatan i centrala Lund. De har begärt 2200 kronor från VA syd för de problem det dåliga vattnet gett dem. 

Precis som Martti Niilekselä tycker Frida Hallin att det borde finnas en standardmall för hur kunderna ska ersättas.

– Man vet inte vad man ska sätta för värde, och hur de ser på saken. Det är ju ändå deras jurister som ska fatta ett beslut, säger hon. 

I omsorgen av vårt barn har det varit väldigt jobbigt

Bland ersättningsanspråken som kommit in till VA Syd finns också företagare och näringsidkare. En kiosk vid Lunds centralstation kräver exempelvis 18 000 kronor för de inte kunnat sälja kaffe till sina kunder och därmed gått miste om stora intäkter.

Studentföreningen Västgöta nation har också lämnat in en begäran om ersättning för de utgifter som krävts för att de ska kunna upprätthålla sin verksamhet.

Men på VA Syd finns inga generella riktlinjer för vad man kan bli ersatt för och hur mycket. Istället kommer företaget gå igenom varje ersättningskrav var för sig. 

– Vi kommer göra en ansvarsutredning när den här händelsen är avslutad. Baserat på om vi har något ansvar eller inte så kommer vi ta ställning till de olika kraven som kommer in, vi kan inte ge något generellt svar, säger Erik Backlund, chefsjurist på VA Syd.

Martti Niilekselä är medveten om att det finns större problem här i världen, men tycker att det ändå är viktigt att begära ersättning.

– Man måste ju betona att det här är ju verkligen ett i-landsproblem, det finns miljarder människor som inte har dricksvatten tillgängligt. Men jag tycker det är principiellt viktigt att man kräver ersättning, säger han.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".