Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Ett trettiotal personer kräver ersättning för otjänligt vatten

Publicerat torsdag 13 april kl 15.12
" Det du ska kunna bevisa är att du har haft kostnader"
(2:57 min)
Det du ska kunna bevisa är att du har haft kostnader
Foto: Karin Genrup/Sveriges Radio

I lite mer än fyra veckor har många lundabor fått koka sitt vatten. Men igår kom beslutet som de har väntat länge på då VA SYD hävde rekommendationen. Det är med andra ord fritt fram att dricka vattnet som vanligt. Men ett trettiotal personer kräver ersättning på grund av det otjänliga vattnet.

Men kan du egentligen kräva ersättning för otjänligt vatten? Terese Wallinder är  jurist på Villaägarnas riksförbund

– Ja, du kan dels ha rätt till nedsättning av brukningsavgiften, och dels kan du ha rätt till skadestånd. Om det kommunala bolaget har åsidosatt sina skyldigheter.

Hur bevisar du det?

– Det du ska kunna bevisa är att du har haft kostnader.

De som har skickat ersättningskravet har själva gjort uträckningar, där de kommit fram till helt olika summor.

– Om du tittar på skadeståndet, det vill säga merkostnader i pengar som man har, får du tänka efter. Exempelvis, vad har jag haft för merkostnader och vilket typ rör det sig om.

Men om exempelvis tåget blir sent, eller det blir strömavbrott finns det ju standardmallar för hur kunden ska bli ersatt. Varför finns inte det när det gäller vatten?

– De flesta situationerna finns det ju inte färdiga mallar för. I de flesta fallen måste du själv sätta dig ner och fundera på vilken skada som kan ha uppstått. Men gällande el finns det särskilda regler om att du har rätt till en schablonersättning.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".