Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Malmö

Aniara: Undergångsopera som tacklar miljöhotet

Publicerat tisdag 2 maj kl 10.24
Regissören: Det behöver inte vara sci-fi för att visa 2038
(3:57 min)
En ensam upplyst person på scen, bredvid mörka gestalter.
1 av 3
Regissör Stefan Johansson understryker att Aniara är brännande aktuell i dag. Foto: Jan Wieslander/SR
Rosa, orange och strass pryder Daisy Doody, Aniaras Lady Gaga.
2 av 3
Daisi Doody, något av Aniaras egen version av Lady Gaga. Foto: Jan Wieslander/SR
Designern Bea Szenfeld visar upp en midsommarkrans som används i Aniara.
3 av 3
Bea Szenfeld har designat kläder som om året var 2038. Foto: David richter/SR

Det som var en skräckvision om att miljöförstöringen i framtiden håller på att förinta oss är kanske inte längre så avlägsen. Har tiden hunnit i kapp undergångsoperan Aniara?

Det var en minst sagt nedslående framtidsbild Harry Martinson målade upp. Rymdskeppet Aniara kommer ur kurs och blir ostyrbart när det fullastat med människor lämnar den ödelagda planeten jorden. Och de 8000 ombord förstår att deras liv bara varar så länge lagren räcker.

När verket blev opera 1959, var det science fiction, men hur mycket framtid är det egentligen i dag, undrar regissör Stefan Johansson.

– Det ska inte skilja sig så mycket från en vardag som vi har omkring oss. Det behöver inte vara science fiction för att visa 2038: man kanske har gått tillbaka till vitmålade stolar i rymden, vem vet, säger han.

Karl-Birger Blomdahls musik var toppmodern vid urpremiären. Modernistisk, men också med med inslag av jazz och gospel, och inte minst elektronisk musik. Erik Lindegren stod för librettot.

När tolkningen nu blir en mer nutida ska det också märkas i det visuella.

För Bea Szenfeld som gjort kostymerna och tänkt sig att få utforma rymddräkter, blev nu uppdraget istället att göra en trendspaning 100 år framåt, men utan att släppa nutiden. Och då handlade det både om att låna och att skapa nytt.

– Till exempel, den blinda poetissan, hon ser ju gammaldags ut, det är en sådan här 1800-talssilluett. Men Daisi Doody, det är Aniaras Lady Gaga och hon är otroligt modern, med strassade skor, säger Bea Szenfeld.

I visshet om att allt är förlorat kommer mänsklighetens alla sidor, både de goda och de dåliga, fram hos passagerarna, men också ett sökande efter tröst.

– De söker sin tröst i olika sekter och olika ritualer, och det kan man se symboliskt. Det gör vi ju redan nu, trots att vi ännu inte befinner oss på något rymdskepp på väg rakt ut i intet, säger Stefan Johansson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".