Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Malmö

Firad finsk design ställs ut i Malmö

Publicerat fredag 5 maj kl 09.44
Uställningsarkitekten: Aalto var lite av en propp
(3:35 min)
Alvar Aalto
Alvar Aaltos design Foto: Merja Diaz/Malmö museer

Den finska självständigheten har firats i ett helt århundrade – och på det hundrade året firar Malmö muséer med att lyfta fram klassisk finsk 1900-talsdesign i utställningen "Finskt fyrverkeri".

När man pratar finsk design är nog arkitekten och formgivaren Alvar Aalto i många fall det första som kommer på tal. Och hans kanske mest kända fåtölj – paimio-fåtöljen från 1932 – är också det första besökaren ser när den kommer in. Det var en stram trämöbel som bröt mot det man var van vid. Och det blev också en fingervisning av vad som blev hans stil för en lång rad möbler som han designade. 

– Han var en av de modernistiska arkitekterna, säger utställningsarkitekten Ben af Schultén. Det var ju en sorts enkelhet, en materiell asketism; en oppositon mot den tidens borgerliga, tunga stoppade möbler. Det var lätta, konstruktiva möbler, där man såg hur allt var gjort. 

Men Aalto blev inte bara beundrad. Många yngre finska designers uppfattade honom som lite av en "propp".

– Det är klart att det sker om man blir så stor och får så stor internationell uppmärksamhet. Han kallades ju maestron. Det är klart att många uppfattade att man inte kom förbi honom.

Men efter Alvar Aalto följde naturligtvis också en hel generation formgivare som inspirerades av honom som tex Ilmari Tapiovaara med sina trämöbler eller Eero Aarnio - som bl a gjorde åskbollen-fåtöljen - personer som fortsatte i samma anda men som så småningom också började använda nya material och tog stilen vidare. Kanske lika känd fast på textilsidan är Vuokko Eskolin- Nurmesniemis klassiska randiga herrskjortor. De kom redan 1956 och fick ett väldigt genomslag i Finland, och även stor spridning i Sverige. I rummet hänger en hel vägg med hennes skjortor.

Idag tar finsk design (kläder av flera unga designers visas i utställningen) inspiration från många olika håll i världen.

- Nutida får ju sina influenser från det globala, internet, sociala medier och rör sig i en helt annan värld, säger interdenten Merja Diaz

Tycker du att man kan se drag av finsk designtradition hos de nya ändå?

-  Om jag refererar till Satu Maaranens klänning här, så har den mycket influenser från det globala. Men om man tittar på Ilona Hackenbergs strama linjer med blomstermönster eller Liisa Kotilainen skulpturala svartvita festklänning, så definitivt - det tycker jag. 

 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".