Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Skåne

Barn utsätts för reklam i förskolan

Publicerat onsdag 19 juli kl 04.31
"Kommersiella företag vill använda samma retorik som skola och förskola"
(4:42 min)
Barn utsätts för reklam i förskolan.
1 av 2
Barn utsätts för reklam i förskolan. Foto: Christine Olsson/TT
Förskola förskolebarn
2 av 2
Foto: Gorm Kallestad/TT

Digitala verktyg används allt mer i förskolor. Med hjälp av till exempel Youtube kan pedagogerna skapa en kreativ miljö. Men det kan också innebära att barn utsätts för mängder av reklam.

– Digitala verktyg är oerhört viktigt. Vi lever i en digitaliserad värld och måste ge alla barn samma förutsättningar. På förskolan är alla barn lika mycket värda och har samma rättigheter.

Camillla Schutzler, som är biträdande förskolechef för bemanningsteamet i Malmö stad, är inte ensam om att tycka det. Just nu håller Skolverket på att göra en översyn av läroplanen för förskolan. Och då handlar det bland annat om att barnens digitala kompetens ska höjas.

En pedagog som jobbar med digitala verktyg är Dijana Mijatóvic. Hon tar fram en app som förvandlar barns teckningar till musik.

Men en del sajter och appar innehåller reklam. På Youtube till exempel visas reklam mellan de olika klippen. Och det är något som dagens pedagoger måste förhålla sig till allt mer.

– Det som är viktigt är att man som pedagog ser till att, om filmsnuttarna innehåller reklam, att man trycker bort det. Och inte visar för barnen.

Carolina Martinez forskar på barn och reklam vid Malmö högskola. Hon berättar att i och med att man använder mer digitala verktyg i förskolan, har också reklam letat sig in i förskolemiljön.

– Och med det uppkommer en rad problem. Hur ska pedagogerna förhålla sig till detta?

Hon att det måste finnas ekonomiska förutsättningar att köpa in reklamfria appar och material som är pedagogiska - och utbilda personalen och barnen i reklamförståelse.

Eftersom reklam som är riktat mot barn är förbjudet och tabubelagt - så satsar många företag på att skapa appar och videoklipp med mer pedagogiskt innehåll, snarare än annonser.

Till exempel är ett populärt par av dansande maskottar som vissa förskolor spelar för barnen, egentligen reklam för ett företag som säljer solresor.

Man vill få det att framstå som man gör något bra för barnen.

Malmö och de andra kommunerna i Skåne arbetar aktivt för att utveckla användningen av de digitala verktygen. Samtidigt har ingen av de kommuner vi pratat med någon specifik policy för Youtube eller en handlingsplan för hur barnen ska slippa utsättas för reklam. Ett stort ansvar ligger på den enskilda pedagogen.

Dijana Mijatóvic vill att arbetet ska fortsätta så att fler reklamfria verktyg blir tillgängliga för dem i förskolan.

– Då kommer det här med reklam inte att skapa några problem

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".