Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Tockarp

Fyra veckor utan fungerande internet eller telefon

Publicerat fredag 4 augusti kl 06.47
Teliakund: "Det har varit tufft utan datorn"
(5:22 min)
Lotta Axelsson och Ann Jönsson har båda varit utan internet och telefon i en månad.
1 av 2
Lotta Axelsson och Ann Jönsson har båda varit utan internet och telefon i en månad. Foto: Cajsa Bengtsson
Företaget Ericsson var ute och fixade till den trasiga ledningen i Tockarp, men hade ingen aning om hur länge den varit nere. Foto: Cajsa Bengtsson
2 av 2
Företaget Ericsson var ute och fixade till den trasiga ledningen i Tockarp, men hade ingen aning om hur länge den varit nere. Foto: Cajsa Bengtsson

Ann Jönsson driver företag på landsbygden. Men nu har hon varit utan telefon och internet i fyra veckor. En nedriven kabel har inte åtgärdats trots flera klagomål.

Ann Jönsson i Gamlarp och Lotta Axelsson i Tockarp utanför Glimåkra, är kunder hos Telia och har varit utan telefon och internet i fyra veckor.

En kabel revs ner av en timmerbil då den hängde för lågt ner. Det har inte åtgärdats trots flera klagomål från bland annat Ann Jönsson och Lotta Axelsson som båda är kunder hos Telia.

Ann Jönsson driver företag men arbetet har försvårats utan internettuppkoppling.

— Jag har ringt flera gånger och försökt få detta åtgärdat. Det är ganska tufft och driva företag och inte kunna komma ut på datorn. Jag har en betalterminal, den funkar ju inte heller, säger Ann Jönsson.

Till slut tog Ann saken i egna händer.

— I Glimåkra ser jag två män klädda i overall där det står deras företagsnamn på bilen som jag visste var underleverantörer. Så jag vänder bilen, stannar. Det var det som krävdes, för då hände någonting annat och de sa 'såhär ska det inte vara'. Det tog en timme för dem och fixa det som det tog för fyra stora företag - en månad.

Lotta Axelsson har precis som Ann Jönsson, också varit utan både telefon och internet i en månad.

— Vi började med att ringa dit och gjorde också en felanmälan. Då fick vi lite extra gratis surf när vi klagade på detta. Vi har ringt och frågat hur det går med ärendet, då har dem lovat att återkomma inom 24 timmar och berätta hur det går. Men det har dem aldrig gjort till mig, de har ringt en gång till min man. Men de lovar mycket annat som de inte har hållit, tyvärr, säger Lotta Axelsson.

Vi betalar ju också för internet och telefon.

— Man kan nästan räkna med att om man bor på landet så tar det längre tid. Man är nästan van vid det, men det är tråkigt det ska vara så. Man vill ju att vi ska ha samma prioritet som de som bor i storstäder och få samma service som dem, vi betalar ju också för internet och telefon, säger Lotta Axelsson.

Samtidigt som vi står och pratar är Telias underleverantör Ericsson på plats för att åtgärda den skadade kabeln. De hade ingen aning om hur länge den hade varit nere. Daniel Norlin säger att det tar tid att åtgärda kabelskador.

— Vi har rätt mycket kvar från förra stormen, vi ligger lite efter. Fast här är det en timmerbil som kört ner kabeln, säger han.

Prioriteras landsbygden bort?

— Nej det gör den inte. Vi tar allt så gott vi kan, det är ingenting som prioriteras. Vi tar det som kommer och jobba därefter vad vi hinner med.

Inger Gunterberg på Pressenheten hos Telia, säger att det är Scanova som äger det fasta nätet i Sverige. Precis som många andra operatörer är Telia kund hos Scanova. Enligt avtal har de vanligtvis tre dagar på sig att åtgärda fel. Men på grund av olika orsaker tog det nu längre tid. Hon menar att det inte görs någon skillnad på kunder på landsbygd, tätorter och städer.

— Anledningen till att det dröjt är att man har beställt en nya stolpe och material. Man var även tvungen att boka en maskin för själva stolpsättningen vilket sammantaget har dragit ut på tiden. Vilket naturligtvis är beklagligt, jag förstår kundernas frustation att man inte kan använda sitt bredband, säger Inger Gunterberg.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".