Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Malmö

Högskolan får inte utbilda fler förskolelärare – trots akut brist

Publicerat onsdag 16 augusti kl 15.22
"Man vill höja kvaliteten men minskar andelen förskolelärare"
(7:01 min)
Mats Olsson är adjunkt på förskollärarutbildningen på Malmö högskola och själv förskollärare.
Foto: Jimmie Larsson/SR Malmö

Regeringen vill utveckla förskolan – men på Malmö högskola har man inte fått ökade anslag för utbildningen, trots att kommunerna har svårt att hitta utbildad personal.

Förskollärarna blir färre i Malmö. Trots att kommunen har haft ett mål på att mer än hälften av personalen på förskolorna ska vara utbildade lärare så når man bara en tredjedel i dag. Därför har nu Malmö stad också slopat målet – det är helt enkelt är för svårt att rekrytera utbildad personal.

– Det som händer är att man samtidigt som man säger sig vill höja kvaliteten minskar antalet förskolelärare. Det är ett misslyckande på så många plan, säger Mats Olsson.

Man behöver en helhetssyn på barnet.

Han är adjunkt på förskollärarutbildningen på Malmö högskola och själv förskollärare. Misslyckandet som han pratar om ligger bland annat i att de reformer som gjorts under flera år har ökat behovet av utbildad personal och dessutom förändrar verksamheten mot att bli mer lik den vanliga skolan.

– Staten har gjort en massa reformer som ökat behovet av utbildad personal samtidigt som man inte har ökat utbildningen. Vi har velat utbilda fler än de 300 (per år, reds anm.) som vi tar in – men vi har inte fått pengar för det.

Kommunen letar efter förskolelärare, högskolan vill utöka utbildningen, intresset bland studenterna är starkt.

– Vi har 700 behöriga förstahandssökare i år. Det är det minsta problemet.

Vad är det med den formella utbildningen som är så viktig? I dag finns utbildade barnskötare på många förskolor, som dessutom har lång erfarenhet och ett brinnande intresse för sitt yrke.

– Förskolelärare ska enligt den nya läroplanen hålla samlingar, planera, dokumentera...det tycker inte jag är någon vacker väg att gå. Lärarens roll är mycket viktigare än det: man behöver en helhetssyn på barnet och hur vi ska organisera verksamheten, en verksamhet som blir allt mer centraliserad. Det behövs en pedagog som kan ta egna beslut.

Han menar att i takt med att förskolan blir allt mer lik grundskolan i det att man lägger mer tyngd på teoretisk undervisning, så behövs förskolelärare som kan balansera det mot de yngsta barnens behov av att leka, bland mycket annat.

– Det hade varit bra om vi hade haft en egen profession som kan säga vad barnen behöver.

Hela intervjun med Mats Olsson kan du lyssna på här ovanför.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".