Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Lärare positiv till uppdelning av Skolverket

Publicerat tisdag 14 maj 2002 kl 15.02
Resultaten i skolan är för dåliga därför menar regeringen att skolverket skall delas upp i en del som granskar arbetet i skolorna och en del som utvecklar arbetet.
Bo Sundqvist är lärare och fackligt ombud för lärarnas riksförbund på Malmö Latinskola tycker att förslaget är utmärkt. - Skolverket är alldeles för tandlöst i dag och agerar inte som den kontrollerande myndighet som faktiskt behövs för att följa upp skolan, säger Bo Sundqvist. Idag skall skolverket både kontrollera och utveckla skolorna i Sverige och denna dubbla roll fungerar inte, menar utbildningsminister Thomas Östros och enligt regeringens förslag skall den delen av skolverket som får i uppgift att granska skolarbetet få möjlighet att fördubbla antalet besök i skolorna. Bo Sundqvist på Malmö Latinskola har egna erfarenheter av hur skolverket fungerar idag: - Emellanåt är de rätt kraftfulla men det är huvudsakligen när det gäller friskolor och det är utmärkt att man agerar där men samma kraft behövs också mot den kommunala skolan. För ett par år sedan hade Latinskolan stora problem och vi anmälde Latinskolan till Skolverket men det skedde i stort sett ingenting trots att vi inte hade resurser eller möjlighet för att hjälpa elever som behövde extra hjälp, säger Bo Sundqvist Den del av skolverket som inte skall syssla med kontroll blir en ny skolutvecklingsmyndighet som skall underlätta samarbetet mellan skolor, högskolor och kommuner. - För mig är det viktigast att man faktiskt får den här kontrollerande myndigheten. Den andra myndigheten kan kanske behövas, men den känns inte alls lika viktig, säger Bo Sundqvist.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.