Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Livsmedelsföretag hotas av handelns egna varumärken

Publicerat fredag 30 september 2005 kl 10.06

I går blev det ju klart att Skånemejerier i Lunnarp utanför Tomelilla varslar 30 anställda om uppsägning. De anställda varit oroliga i flera veckor för att ledningen skulle börja säga upp personal.

– Det har varit mycket rykten och gissningar. Och när vd:n avgick började man oroa sig, säger Christer Persson, ordförande för Livsmedelsarbetareförbundet på mejeriet.

Det är oro inom Skånemejerier just nu. För drygt två veckor sen lämnade vd Rolf Bjerndell sin post, för han och styrelsen hade olika åsikter om hur Skånemejerier ska möta den hårda konkurrensen från andra mejerier. Bjerndell ville att Skånemejerier ska börja sälja lågprismjölk, precis som den stora konkurrenten Arla, men det tyckte inte styrelsen.

I Lunnarp så beror det stora varslet i går på att Skånemejeriers juicer har tappat marknadsandelar. Konsumenterna föredrar att köpa billiga juicer där det står Ica eller Coop på paketet i stället för Skånemejeriers dyrare alternativ. Och när konsumenterna köper Coops eller Icas egna juicer då blir det förstås mindre att göra på fabriken i Lunnarp och 30 personer blir av med jobbet.

Handelns egna varumärken är en av Skånemejeriers stora fiender just nu.

– Det kan bli förödande för många livsmedelsföretag, säger Christer Persson, ordförande för Livsmedelsarbetareförbundet på mejeriet.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".