Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Gjutningen påbörjad vid Citytunneln

Publicerat fredag 21 oktober 2005 kl 15.30

För sju månader sedan startade bygget av Citytunneln. Nu har arbetet med den första betongkonstruktionen till den färdiga tågbanan börjat.

Det är söder om Hyllie vattentorn som bottenplattan till en ny järnvägsbro nu tar form långt nere i ett schakt på den blåsiga slätten. För att kunna göra den här gjutningen har man fått sänka grundvattnet i hela området berättar Patrik Magnusson som är projektledare på Citytunneln:
– Det har vi gjort genom att nära gropen ha ett antal brunnar där vi pumpar upp grundvattnet. Sen leds det i ledningar och längre ifrån pumpar ner det igen i ett slutet system. Det gör vi för att inte påverka omgivningen.

På sträckan mellan Öresundsbanan och Holma ska järnvägen gå ovan mark i en nersänkning i marken. Det är för att inte vatten ska läcka in på banan som man sänker grundvattennivån i anslutning till spåren.

Sedan grundvattenförändringarna påbörjades i somras har Citytunneln fått in klagomål från privatpersoner som fått problem.
– Någon brunn har sinat och någon damm men det mesta har kommit tillbaka nu, säger Patrik Magnusson.

Elin Lemel

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".