Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Mer föräldrakunskap behövs i skolan

Publicerat måndag 24 oktober 2005 kl 07.50

Språkläraren Laid Boukaz tar i sin avhandling vid lärarhögskolan i Malmö upp en del av skolan som, enligt honom, inte får den uppmärksamhet den behöver – nämligen föräldrarna. Han efterlyser större föräldrasamverkan i grundskolorna och mer föräldrakunskap på lärarutbildningen.

Laid Boukaz arbetade på Hermosdalsskolan när han började se vilket stort glapp det fanns mellan hem och skola, speciellt i invandrartäta områden där föräldrarna inte alls känner till det svenska skolsystemet. Glappet leder ofta till att barnet känner sig ensam, både i skolan och hemma.
– Jag bjöd in föräldrar för att vilka hinder som står ivägen för dem att samarbeta med skolan. Vissa föräldrar var väldigt skeptiska när jag kallade in dem och menade på att ingen hade brytt sig under sju år, säger Boukaz.

En föräldraförening bildades på Hermosdalsskolan. En engagerad lärare är Tarek Harb Abed, men han är inte säker på att alla skolor egentligen vill engagera sig i föräldrarna:
– Jag tror att skolan ibland inte vågar informera föräldrarna med den kunskapen de behöver för att föräldrarna inte ska kritisera personalen.

Frida Leander

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".