Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Citytunnelns betongfabrik på plats

Publicerat torsdag 6 april 2006 kl 15.40

En ny etapp har inletts i citytunnelbygget i Malmö. I Holma har man byggt en fabrik som ska gjuta de betongsegment som ska klä tunnlarna på insidan.

Tunnelväggarna ska hålla i över 100 år och det ställer stora krav på att man väljer rätt process.

– Det här är en välbeprövad metod. Vi behöver inte sänka grundvattnet, och det finns kompetens för metoden, säger Anders Mellberg, informationschef på Citytunneln.

85 000 kubikmeter betong kommer att ha passerat fabriken i Holma innan allt är färdigt. Det behövs också en massa maskiner och personal som tillsammans ska gjuta de delar som så småningom ska bli tunnelrör för tågen att åka igenom.

I september kommer den första borren till Malmö. Kring årsskiftet ska man ha dragit igång arbetet med att sätta fast segmenten inne i tunnlarna. Tre år räknar man med att det kommer att ta innan fabriken på Holma har gjutit färdigt och monteras ner.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".