Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

SOS vill ha hjälp med självmordssamtal

Publicerat fredag 14 juli 2006 kl 08.53

SOS alarm efterlyser andra rutiner och bättre samarbete med myndigheter när det gäller samtal från personer som hotar att ta sitt liv. Idag finns det inget utvecklat samarbete vilket är psykiskt påfrestande för larmoperatörerna.

- Man känner sig frustrerad när man har en uppringare som säger att han ska ta sitt liv. Man känner sig maktlös, säger Kim Schmidt som är vårdutvecklare på SOS-alarm.

Tanken är att SOS-operatörerna ska kunna koppla samtalen vidare till specialister istället för att hantera dem själv. Det är flera olika aktörer som Kim Schmidt vill samarbeta med för att lösa problematiken med självmordssamtalen och efter sommaren ska han kontakta dem för ett möte.

- Jag skulle vilja ha ett ökat samarbete med psykiatrin, räddningstjänsten, polisen och socialtjänsten. Det vore bra om vi kunde få direktnummer för att snabbt koppla samtalen vidare till lämplig person, säger Kim Schmidt.

Självmordssamtal är ofta tidsödande och om de kan slussas vidare kan SOS-operatörerna jobba vidare med andra 112-samtal.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".