Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Fantastiska öden och världar – klassiska och nyskrivna dramaupplevelser.

En falsk och en äkta människa

Publicerat fredag 1 oktober 2004 kl 11.19
1 av 3
Marie-Louise Ekman (Foto: Björn Edergren)
2 av 3
Georg Rydeberg (Foto: SVT Bild)
3 av 3
Sune Mangs (Foto: SVT Bild)

Ur Röster i Radio nr 15, 3-9 april 1981.

Marie-Louise De Geer-Bergenstråhle har skrivit den femte pjäsen i Radioteaterns pågående serie Svenska sagor. Det är hennes debutpjäs i Radioteatern och hon debuterar samtidigt som regissör i detta sammanhang. Föreställningen som sänds första gången på söndag bjuder också på en verkligt unik rollbesättning.

Georg Rydeberg är ju en av de stora i svensk  skådespelarkonst genom åren och han har gjort betydande insatser också i Radioteatern. Det är faktiskt 50-årsjubileum för hans del om vi utgår från Radioteaterns egna kartotek, där det först berättas om honom som agerande i Richard III år 1931 (arvode 50 kronor).


I Den falska människan spelar han rollen som en konstnär som lever i självvald ensamhet utanför normal livsgemenskap. Han tycker sig ha genomskådat det mesta av falskheten och hyckleriet i omvärlden och det är många beska och bittra pilar han fyrar av i sin inledande monolog.


Men ensamheten är honom också en plåga. Han kallar till sig en gäst, som han egentligen föraktar, en gäst som är en helt annan personlighetstyp. Mellan de två utspelas ett samtal med attacker och motattacker, ett slags envig med ironier, illistigheter och sarkasmer men där också sårbarhet, ensamhet och längtan är starka ingredienser.

.

Gästen spelas av Sune Mangs som ju säkrat sin plats som  folkkär humorist och revyartist och som lätt låter sig identifieras från rollen som den vänlige polisen i TV:s Söderkåkar. Men i seriösa sammanhang som det här är det hans debut.

Falskheten i det mänskliga beteendet är ett genomgående tema i pjäsen. Men det kan vara nog så komplicerat att upptäcka den, om den nu egentligen finns. För fattaren, Marie-Louise De Geer-Bergenstråhle, säger så här i en kommentar:

”Min pjäs handlar om en falsk och en äkta människa…
eller om en falsk och en falsk människa…
eller om en äkta och en äkta människa…
det beror på vilken sekund man menar…
och vad man för tillfället har bestämt som äkta…
eller falskt.”

”Hur igenkänns en falsk människa…
”Hur många hem är fyllda av förfalskade människor…
”Hur många offentliga inrättningar är fyllda av förfalskade människor… Kan man uppskatta värdet av alla dessa förfalskningar egentligen… Finns det någon försäkring att tillgå…”
”En falsk människa… är det en människa överhuvudtaget…
”Kan en människa egentligen bli.. en falsk människa…
”Kan en människa någonsin bli… en äkta människa…

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".