Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Fantastiska öden och världar – klassiska och nyskrivna dramaupplevelser.

Ensam på udden

Publicerat måndag 25 oktober 2004 kl 16.43
Sivar Arnér (Foto: RiR nr 6, 5-11 februari 1966)

Radiodramatisk klassiker av Sivar Arnér.

Artikeln publicerades i Röster i Radio nr 6, 5-11 februari 1966

Den 11 september 1949 premiärsände Radioteatern Sivar Arnérs Ensam på udden, en ”minnespjäs bakom slutna ögon”. Inför evenemanget intervjuades Arnér av DN. Han sa bl a:

”Utgångspunkten är alltså den inre monologen, och pjäsen är ett försök att så troget som möjligt återge innehållet i ett medvetande under en kortare tidrymd. Detta inrymmer minnen från det förgångna, fantasier om hur det kunde varit, planer för framtiden, den handlingsberedskap som man just intar och sinnesintryck från den miljö som just omger en. Att oavkortat återge denna medvetenhetsström är säkert både ogörligt och olämpligt, men om man i viss utsträckning stiliserar, erbjuder den inre monologen en utmärkt form för den författare som närgånget söker komma en människa inpå livet. Och eftersom minnena man har till stor del består av röster som otydligt ekar kvar hos en, har jag tänkt mig att man kunde göra dramatik och särskilt radiodramatik av den inre monologen, som alltså i sin tur får formen av dialoger.”

Kritiken var överlag god, men inte översvallande; man anade tydligen ännu inte att Ensam på udden var något av en milstolpe i Radioteaterns historia, att den snart skulle framstå som en klassiker på området.

Och kritikerna sa...

...”experimentet lyckades i så måtto att det visade att den inre monologen - visserligen i en hårt ransonerad och stramt dirigerad version - rent tekniskt ligger väl till för radioscenen. Förmodligen får vederbörande räkna med kritik för att föreställningen krävde alltför stor koncentration av åhörarna och kanske större fattningsgåvor, att den, kort sagt, var för exklusiv, men om man fordrar en ny och äkta dramatik av Radioteatern torde man bli nödsakad att frångå det i och för sig orimliga kravet på att denna teater skall spela för en masspublik bara för att det finns så många licensbetalare.”
Allan Fagerström AB

”Gentemot utformningen av pjäsen kan samma anmärkning riktas som mot alla tillämpningar av den inre monologen i litterära framställningar - medvetandeströmmen flyter mer okontrollerat och bisarrt, associationerna låter sig sällan samordna till en drmatisk eller episk helhet. Men gensvaret är lika givet - intenting hindrar författaren att låta associationerna hos sin diktade gestalt löpa i de banor han själv bestämmer.”
JUSSTA AT

”Ett stycke mättat av lyrik, fint och stämningsfullt. Experimentet med de tänkta rösterna lyckades väl. Men det skulle vunnit på en viss beskärning i detaljerna, så att det framstått klarare och enklare.”
K. S-z. DN

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".