Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Det brinner i Domsjö fabiker i Hörnettområdet med kraftig rökutveckling som följd.
(Publicerat idag kl 15.15)
Fantastiska öden och världar – klassiska och nyskrivna dramaupplevelser.

Radioteatern - september 1997

Publicerat måndag 8 november 2004 kl 16.54
1 av 5
Benjamin Wolff (Foto: Anders Roth)
2 av 5
Keve Hjelm (Foto: Bertil S-son Åberg)
3 av 5
Thorsten Flinck (Foto: Anders Roth)
4 av 5
Börje Ahlstedt (Foto: Ulf Stråhle)
5 av 5
Federico García Lorca. (Foto: SVT Bild)

Premiär!
Fredag 5 september kl 19.30
Kvinnorna och deras August  - Harriet
av Bibi Andersson.
Med: Bibi Andersson.
Musik: Bernt Andersson.
Regi: Christer Ekbom.
Detta är den sista av tre monologer för radio av Bibi Andersson under rubriken Kvinnorna och deras August. I denna monolog möter vi Strindbergs tredje hustru: Harriet Bosse, spelad av Bibi Andersson.
(Från SR Göteborg. Repris 6/9 kl 20.30)


Premiär!
Lördag 6 september kl 14.05
Brända tomten
av August Strindberg.
Med: Jan Blomberg, Ingvar Hirdwall, Christer Banck, Betty Tuvén, Anders Nyström, Mattias Lafolie, Niels Dybeck, Tuvalisa Rangström, Björn Granath, Marie Göransson, Ole Forsberg.
Radiobearb.  Regi: Christer Brosjö.
Brända tomten hade urpremiär ansågs den av kritiken vara Strindbergs mest omöjliga pjäs. En pessimismens höga visa där inte ens ungdomen hyser eller inger hopp om framtiden.

Gunnar Ollén skriver i Strindbergs dramatik: ”Brända tomten är i all sin naturalistiska skärpa något av ett drömspel. Främlingen Strindberg såg människor och ting som i en förvriden dröm. Han noterade vad han såg som när man noterar drömmar: utan att ta dem på alltför blodigt allvar. Under tiden väntade han på livets slut och det sista väldiga avslöjandet - att livet verkligen varit bara en elak dröm.”
(Repris 8/9 kl 20.05)


Söndag 7 september kl 14.05
Dödsdansen II
av August Strindberg.
Med: Keve Hjelm, Ulla Sjöblom, Olof Bergström, Olof Willgren, Kerstin Hänström, Per Mattsson.
Regi: Ernst Günther.
Andra delen av Strindbergs helvetiska äktenskapsskildring visar Kaptenen i högform, Hans hämndaktioner mot den hatade Kurt finner inga gränser. Han suger ut honom, tar över hans egendom och barn och bereder sig att rikta det avgörande slaget mot hans borgerliga existens.
(Från 1972. Repris 13/9 kl 23.10)


Premiär!
Fredag 12 september kl 19.30
Är du ute och cyklar Astor?
av Ylva Håkansson.
Med: Niklas Lind, Peter Harryson, Grete Havneskjöld, Py Huss Wallin, Erika Höghede, Sten Hellström, Rikard Dinter, Ylva Håkansson.
Regi: Ylva Håkansson.
Den unge Astor ska vara med i 10.000-kronorsfrågan. Bröderna Marx är hans ämne och han är ivrigt påhejad och coachad av sin pappa. Om sonen vinner kommer han att bli befordrad från falukorvskontrollant till äggkontrollant. Men Astor skulle nog hellre tävla i ämnet cykling - i alla fall för Sigrids skull. För Bröderna Marx, det är ju sådant som mormor tittar på. Och vad gör han inte för att vinna kärleken, den unge Astor...
(En elevproduktion från Dramatiska institutet, Repris 13/9 kl 20.30)


Premiär!
Lördag 13 september kl 14.05
Uti vår hage
av Anne-Marie Berglund.
Med: Claes Månsson, Lena Nilsson.
Regi: Thorsten Flinck.
”Tiden! Det är tiden som gör det. Den klarar nog av dig också. Härifrån slipper du inte ut mer. Vi är ett par nu. Ett äkta par.”
En kvinna och en man lever som fångar i sitt förhållande. En relation där elakheter, våld och förnedring funnit näring; fått fäste. Är smärtan månne den enda vägen ut ur deras slutna rum?
(Repris 15/9 kl 20.05)


Söndag 14 september kl  14.05
Pelikanen
av August Strindberg.
Med: Birgitta Valberg, Börje Ahlstedt, Marie Göranzon, Göran Graffman, Silvija Bardh.
Regi: Per Verner-Carlsson.
Strindberg är den förste svenske dramatiker som fått internationell betydelse. Åtskilligt av det han skrev uruppfördes t ex på Théâtre Libre i Paris, Freie Bühne i Berlin och Théâtre de l’œuvre i Paris.

1907 var ett produktivt år för Strindberg han skrev då fyra kammarspel: Oväder, Brända tomten, Spöksonaten och Pelikanen. När Pelikanen spelades på Intima teatern skrev han till sin bror Axel ”Jag har skrivit detta stycke mot min vilja; tänkte bränna det under skrivningen, kastade undan det; men det kom igen, förföljde mig, - Jag har även lidit av att det spelades, lider varje kväll, men har ändå icke kunnat ångra det eller önska det ogjort. Det är som om den ”bortgångne” fordrat denna upprättelse av mig, eller krävt att jag även såg honom från den sidan, där han var oskyldig, och ägde förtjänster.” (ur Strindbergs dramatik av Gunnar Ollén)

Kanske är modern Elise ett av de mest fruktansvärda kvinnoporträtt. Denna mor som äter de bästa bitarna i köket, eldar för sin egen del men aldrig för sina barns, trånar efter sin svärson och som drev sin make till ruinens brant. Då spelet börjar luktar ännu av granris och karbol efter den döde stått lik.
(Från 1968. Sänds även 20/9 kl 23.10)    

kl 15.00 ca.
Avskedssupé
av Arthur Schnitzler
Övers. Per-Erik Wahlund.
Medv: Philip Zandén, Frank Sundström, Lena Lindgren.
Radiobearb. och Regi Christer Brosjö
Den österrikiske dramatikern Arthur Schnitzler (1862-1931) är berömd som skildrare av wienerkulturen undeer det österrikisk-ungerska kejsardömets sista decennier. Under 90-talet skrev han en svit enaktare kring samma huvudperson, den unge flanören och livsnjutaren Anatol, ett porträtt som tillhör de bestående i denna onfattande och  betydelsefulla produktion. Anatol har förhållanden med sköna damer och söta flickor - de senare representerande folket i denna wienska värld av bohemer och burgen överklass. I Avskedssupé heter flickan Annie. Den kärleksfulle Anatol har beslutat att göra slut på förbindelsen och ängslas en smula inför uppgörelsen, men Annie är starkare och friare än han trodde - och däri ligger också styckets poäng och sensmoral.
(Från 1984. Repris 20/9 kl 23.10, 6/10 kl 20.05)


Premiär!
Fredag 19 september kl 19.30
Luftrummet
av Benjamin Wolff.
Med: Björn Granath, Jonas Malmsjö, Pia Green, Emil Niklasson, Marika Lindström.
Regi: Benjamin Wolff.
”Idén till pjäsen dök upp när jag förra sommaren kastade mig iväg på en sista minutenresa till Grekland på den fullastade flighten, med resenärer som redan på Arlanda påbörjat sitt festande, blev jag plötsligt nyfiken på piloterna. Jag började tänka på dessa anonyma herrar som man bara anar ryggtavlorna på vid ombordstigningen, eller ser diskret skynda förbi i transithallen på väg mot en limousin, ofta med en lätt överläsen uppsyn. Ingenting kan rubba dessa män, de lever förmodligen i den totala harmonin; välutbildade, lyckligt gifta, höginkomsttagare, fysiskt fulländade och förmodligen låghandikappare i golf. Projektet att flyga med 50 ton skrot är ingenting som bekommer dem överhuvudtaget.

Handlingen i min pjäs utspelar sig under en rutinflygning med en fullsatt DC-9 mellan Arlanda och Berlin-Tempelhof. Den åldrade kaptenen och före detta stridspiloten får den unga nyutexaminerade andrepiloten som partner den här morgonturen...”
(En produktion från Dramatiska Institutet. Repris 20/9 kl 20.30)


Lördag 20 september kl 14.05
Don Perlimplins kärlek till Belisa i sin trädgård  
av Federico Garcia Lorca.
Övers: Karin Alin.
Radioarr: Claes Hoogland.
Med: Anders Ek, Margit Carlqvist. Sif Ruud, Renée Björling.
Musik: Thomas Birth.
Regi: Bengt Ekerot.
Federico Garcia Lorca var inte bara dramatiker, han var också i sina samtida kretsar i Madrid en uppmärksammad lyriker, målare, pianist och folklivsforskare.

Don Perlimplins kärlek till Belisa i sin trädgård är ett av Lorcas tidiga dramer som handlar om äktenskapet mellan en ung kvinna och en äldre man. Vid sidan av farsen innehåller pjäsen djupare problemställningar då den tar upp problematiken kring den sexuella oförmågan: Don Perlimplins upptäcker sin impotens på bröllopsnatten och beslutar i sin förnedring att ta sitt liv. Men innan han gör det tänker han utkräva hämnd på ett ytterst raffinerat sätt.

Urpremiären skulle ha ägt rum den 5 februari 1929, men sköts upp till den 6. När sedan kungamodern avled fick premiären skjutas upp ytterligare. Teatersällskapet fortsatte trots den påbjudna sorgetiden att repetera och när denna information nådde myndigheterna konfiskerades texten av polis och pjäsen förbjöds för att teatergruppen inte följt bestämmelserna kring sorgetiden. Den verkliga anledningen till förbudet var nog snarare pjäsens tema och kanske särskilt på grund av den scen där Don Perimplin befinner sig i sängen med två enorma horn; en metafor för den bedragne äkta mannen. En annan bidragande orsak var säkerligen att Don Perlimplin skulle spelas av en tidigare militärofficer.

Lorca mördades endast 35 år gammal av en terroristgrupp 1936 då revolutionen bröt ut.
(Från 1955. Repris 22/9 kl 20.05)


Söndag 21 september kl 14.05
Min middag med André
av Wallace Shawn och André Gregory.
Övers: Kerstin Gustafsson.
Radiobearb: Jörgen Cederberg, Stina Eidem.
Med: Börje Ahlstedt, Stellan Skarsgård, Ulf Johansson.
Regi: Jörgen Cederberg.
Ett samtal mellan två män på en restaurang i New York. André är den lyckade regissören, en vital och expansiv människa, som har återvänt från en livskris. Han berättar om sina teaterexperiment, om sina resor, om märkliga möten, intensiva erfarenheter, iscensättningar av verkligheten och om sitt sökande efter ett nytt livsinnehåll. Wally,  Andrés vän och den inte så lyckade dramatikern,  ser mer saktmodigt på tillvaron, följer andfått med i vännens berättelse för att då och då bromsa in och säga sitt i detta samtal om de verkligt stora ämnena; livet, döden och konsten. 1983 regisserade Louis Malle en filmversion av denna berättelse.
(Från 1987. Repris 20/9 kl 23.10)


Fredag 26 september kl 19.30
Lek ej med kärleken
av Alfred de Musset.
Övers: Hjalmar Söderberg.
Bearb: Hjalmar Gullberg.
Med: Gunnar Olsson, Frank Sundström, Inga Tidblad, Gunn Wållgren, Olof Sandborg, Olga Andersson.
Regi: Alf Sjöberg.
Den stora kärleken i Alfred de Mussets liv var författarinnan Georges Sand. Då förhållandet tog slut 1834 skrev de Musset romanen Bekännelser av ett seklets barn och diktsviten Nätterna. Lek ej med kärleken är en smått bitter komedi som även den har spår efter romansen med Georg Sand.

Det har blivit bestämt att de två kusinerna Camilla och Perdican skall gifta sig med varandra. Camilla har fått sin uppfostran vid en klosterskola och Perdican är just nybliven doktor kommen från Paris. Leken börjar med att Camilla, enligt tidens normer,  klädsamt avvisar Perdicans närmanden. Han tröstar sig då hos den vackra Rosette, detta kan Camilla självfallet inte tåla, och deras lek blir plötsligt allvar.
(Från 1936. Repris 27/9 kl 20.30)


Lör 27 september kl 14.05 
Lektionen
av Eugene Ionesco.
Övers: Mary Mandelin.
Radioarr: Sigvard Mårtensson.
Med: Holger Löwenadler, Barbro Larsson, Sif Ruud.
Regi: Alf Sjöberg.
Ionesco, tillsammans med andra absurdister, till exempel Beckett, såg det groteska i vardagens upprepningar och de komiska effekterna banala samtalsfraser. Då Ionesco och Beckett debuterade på parisiska källarteatrar möttes de både med häftiga protester och stormande applåder. Den absurda teatern var född i och med Den skalliga primadonnan (se 6/12) och I väntan på Godot.

Den privatlektion man får vara med om i Ionescos Lektionen verkar vara en lustig karikatyr av den svåra vägen från multiplikationstabellen till de främmande språken. Men mörkare sidor i människans natur lurar bakom de småborgerliga fasaderna, läraren blir en symbol för maktmänniskans lust att härska, våldta och mörda. Kontrasten mellan de enkla frågorna och svaren och den allt strarkare känsloladdningen bakom dem är ett av de mest slående exemplen på den absurda teaterns teknik. 
(Från 1962. Repris 29/9 kl 20.05)


Söndag 28 september kl 14.05
En riktig västern
av Sam Shepard.
Med: Krister Henriksson, Börje Ahlstedt, Georg Fant, Sif Ruud. Regi: Britt Edwall.
Austin är akademiker och författare håller på med ett filmmanus som han hoppas mycket på. Han har lånat sin mammas hus i Kalifornien för att skriva. Till huset kommer den äldre brodern Lee, sin yngre broders motsats: en äventyrare och småtjyv som lever någon sorts vagabondtillvaro ute i öknen. Den gamla rivaliteten mellan de båda blossar åter upp då Lee försöker bräcka Austins manusidéer och får den inbjudne Hollywoodproducenten med sig, han som verkat så  nöjd med Austins manuskript, och plötsligt är rollerna ombytta.
(I en förkortad version från 1984. Repris 4/10 kl 23.10)

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".