Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Fantastiska öden och världar – klassiska och nyskrivna dramaupplevelser.

När allt blir till varumärken

Publicerat tisdag 8 maj 2012 kl 11.27

Det är ansträngande att vara ett varumärke. Ty varumärken måste både byggas, tvättas och vårdas.

Tips på vård av varumärken kan man dock få. Främst få från politiken där utvecklingen kommit längt. Tillsammans med de stora multinationella företagen. Särskilt de som sysslar med miljöfarlig verksamhet.

Vi ser det hela tiden varje dag. Hur saker vi inte trodde gick att sälja är till salu och hur saker som vi trodde betydde något förvandlas till varumärken.

Och här kommer några spridda reflektioner, sprungna ur ett par av den senaste tidens händelser, över vad som händer när allt och alla förvandlas till varumärken.

När en president blir ett varumärke kan han kampaja till omval med en slogan som lyder: Bin Laden är död och General Motors lever.

När sjukhusen blir till varumärken måste de rika kunna gå före i kön. Eftersom det kommer höras mer om de rika klagar. (Läste precis att köerna idag i snitt är 3 månader kortare för en höginkomsttagare i Sverige)

När skolan blir ett varumärke är det viktigare att eleverna går ut med höga betyg än att de verkligen kan något.

Och när en elev ska börja bygga sitt personliga varumärke för att bli anställningsbar blir arbete som volontär framförallt något som ser bra ut på CV:n.

Ändå förvånas alla över att kunskapsnivån i landet sjunker.

Och när kommunen blivit ett varumärke anställer man en effektivitetskonsult för att hjälpa lärarna.

När städer blir till varumärken kan man bygga ett palats för barnkultur i innerstaden och samtidigt höja avgifterna till kulturskolan och lägga ner dess verksamhet i icke lönsamma områden. Ty turister och internationella gäster och innestadens barn kommer att gå till palatset förföras av dess skönhet och de andra kommer inte att klaga.

När butiken blir ett varumärke är vi inte längre konsumenter utan gäster när vi handlar. Och man ger oss ekologiskt och rättvisemärkt och kravodlat bara så länge vi själva vill. Inte för att de själva skulle ha en uppfattning om vad som är rätt. ”För vem är de att tala om för någon annan vad som är rätt”

När konstnärer blir varumärken kan man säga att man vill tala om de vitas förtryck av svarta och sedan baka en tårta, kidnappa en kulturminister, skapa rubriker över hela världen, le på bild i tidningarna och tala om sitt internationella genombrott. Och med galleristerna på kö sedan glömma de svarta i Afrika.

Konstnärer som vill stärka sina varumärken kan också skapa lakan i uteliggardesign eller göra rondellhundar av en helig profet. För det viktiga är att skapa uppmärksamhet.

Konstnärer som vill stärka sina varumärken riskerar alltid att börja utnyttja svaghet och att motståndet kidnappas.

Ty det fria ordet som används av en konstnär som vill stärka sitt varumärke blir aldrig farligt.

När tidningar (eller vilken media som helst) blir till varumärken måste man ge kunden vad kunden vill ha. ”Just nu är det inne med samhällskritik, kulturdebatt och lite miljötänk. I morgon prinsessdop och klasskamp.” Och man måste alltid hålla i minnet att kunden tröttnar fort och hela tiden vill ha nytt. Därför blir en tidning (eller vilken media som helst) som förvandlats till ett varumärke aldrig farlig. För man hinner aldrig gräva tillräckligt djupt.

Och journalisten som blir ett eget varumärke blir rädd för sanningen. För den riskerar skada hans eget varumärke.

DÄRFÖR: I ett land där konstnärer och journalister blivit varumärken finns det inget längre något som på allvar hotar makten.

När politiken blir ett varumärke måste dess företrädare med utvecklad trendkänsla lyssna till varje opinionsundersökning, sammankalla till möte och fatta sina beslut därefter.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".