Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Fantastiska öden och världar – klassiska och nyskrivna dramaupplevelser.

Är kreativitet lönsamt?

Publicerat måndag 20 augusti 2012 kl 09.49

Alla dessa kreativitetstips får mig att tänka på ett seminarium som jag höll åt kulturrådet under Almedalsveckan i somras under rubriken: Är kreativitet lönsamt? Rubrikens fråga var tänkt som provocerande, men är väl snarast att betrakta som retorisk då idén att kreativitet är lönsamt blivit en av alla de givna sanningar vi omgärdas av idag och vant oss med att bara svälja.

Panelen var också överens (och jag med dem) om att utan människans kreativitet hade vi inte suttit här idag och att alla människans framsteg är att betrakta som ett resultat av en kreativ process.

Kreativitet sägs ju idag vara vår största konkurrensfördel och därför satsas stora resurser på att få oss att bli mer kreativa.  I skolan, på arbetsplatsen och på fritiden. Men kanske särskilt i skolan. Och vi fick under seminariet också ta del av den senaste forskningen om var våra idéer dyker upp vilket inte helt oväntat inte alls var där man trodde. I botten kom faktiskt ”med hjälp av kreativitetsteknik”. Rätt skönt. Ärligt talat.

Men, tänker jag, är vi inte alla kreativa som barn? Och är kreativitet verkligen något som genom ökad stimulans kan göras mer effektivt? Har vi då inte sålt dess ursprung?

Kanske. Men ändå fortsätter försöken att maximera kreativiteten. För upptäckten  att kreativitet är lönsamt har skapat ytterligare en given sanning och det är att kreativitet är något givet gott.

Men stämmer det? Frågade jag panelen.

De som planerade helikopterrånet för ett par år sedan gjorde ju allt det vi betraktar som kreativt och många skribenter uttryckte att det var mycket kreativt av Julian Assange att söka asyl på Equador. Och en kvinna jag talade med häromdagen, som säljer snus och tobak till butiker, sa att hon hade ett mycket kreativt yrke och att hon tvingades använda all sin kreativitet för att få kunden att köpa just hennes märke.

Nej, kreativitet kan naturligtvis vara både konstruktiv och destruktiv det var alla överens om, men frågade jag då: borde i så fall inte den stora frågan vara vad vi gör med vår kreativitet?

Och därefter hettade debatten till.

Jag fick minsann veta att vi idag ligger på topp två eller tre vi världen vad gäller kreativitet. Men att Kina är på frammarsch och att vårt hopp står till att de inte riktigt har stukturerna att använda hela sin potential.

Men vad menar du med hopp? kände jag mig tvungen att fråga.

Ja men vi måste ju använda vår kreativitet till att öka VÅRT välstånd. Blev svaret.

Men ska vi då verkligen låta vår kreativitet begränsas till att vara ett medel för tillväxt? Och kreativiteten stanna vid nationsgränsen?

Det måste vi för att överleva. Fick jag då veta.

Men om vi nu ligger på andra eller tredje plats i kreativitesligan ska vi då söka bli nummer ett eller hjälpa de som ligger i botten?

Frågan var egentligen överflödig, insåg jag och svaret givet för man deltar i en tävling för att vinna.

Men vem tävlar vi mot egentligen? Tänkte jag när jag lämnade debatten. Om jorden går under har vi alla förlorat.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".