Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Fantastiska öden och världar – klassiska och nyskrivna dramaupplevelser.

När dom brände fjärilar på lilla scenen

Publicerat fredag 20 oktober 2006 kl 13.14

Hämtat ur Radioteaterns Teateralmanacka, februari 1983.

”Aldrig har du väl varit så lycklig med mig som när du älskade henne, vad hette hon?”

Det är en replik av en av de två kvinnorna i den här nya pjäsen av Lars Norén om relationer i djupaste mening man-kvinna, kvinna-man.

Radioteatern deltar i och med den här föreställningen i det spännande konstnärliga förhållande som etablerats på Stockholms Stadsteaters scener mellan dramatikern Lars Norén, som väcker allt större uppmärksamhet med sina verk, även internationellt, och regissören Suzanne Osten som iscensatt En fruktansvärd lycka och Underjordens leende.

I radiopjäsen är hennes regigrepp så specifikt att man utan överdrift torde kunna hävda att något liknande aldrig gjorts tidigare med någon radiopjäs och sannolikt inte heller – i varje fall inte med samma effekt – kan komma att göras inom Radioteatern någon gång i framtiden…

Suzanne Osten berättar i en artikel i BLM 1982:6, hur hon i Noréns dramatik funnit texter som öppnat nya vägar för henne som regissör och hur Lars Norén själv deltagit i arbetet på teatern och hur skådespelarna blivit medskapande på det vis man drömde om i 70-talets gruppteater.

Lars Norén är vår mest betydelsefulla dramatiker idag, säger Suzanne Osten bl a i sin artikel och berättar vad man svarar dem som ibland frågar vad det tjänar till att spela pjäser om så ”tragiska människor”.

Människrona i hans pjäser försöker formulera vad som sker med dem och det är det enda hoppet. Alltså, så länge vi vill förstå finns hoppet… Efter att ha skrivit poesi har ju Lars Norén övergått till att skriva dramatik i allt högre tempo. Och i en annan artikel i BLM 1982:6 av Magnus Florin, ”Du måste förändra ditt liv”, säger Lars Norén själv i ett citat:

För mig är konstnärligt skapande ett sätt att nå en sådan kunskap om sig själv, om sitt liv, att man måste förändra det. I det poetiska arbetet kunde jag avstå från omedelbar konfrontation. Det kunde jag inte längre, Det första jag skrev då var en pjäs för Radioteatern, Depressionen. Och direkt därefter nästan ur den pjäsen Modet att döda.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".