Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Skyddande lagar gäller inte företag

Publicerat tisdag 6 februari 2007 kl 14.07

Företagare som är missnöjda med sina teleavtal har små möjligheter att få rätt. De omfattas nämligen inte av samma skydd som vanliga privatkonsumenter.
När konditoriägaren Lena Larsson skulle säga upp av sina abonnemang hos teleoperatören Ventelo uppstod problem:
- Jag fick en sluträkning på 11 000 kronor. De säger att abonnemanget är bundet på tre år, säger Lena Larsson.

Lena Larsson hade tre företagsabonnemang. I samband med en flytt ville hon säga upp ett av de tre abonnemangen. Det var då som hon krävdes på den fasta avgiften för tre år framöver. Själv har hon inget minne av att hon gått med på att binda upp abonnemanget på tre år, men det har Ventelo:

- De säger att de ringt upp mig och att de har en ljudfil, säger Lena Larsson. 

Det är bara att konstatera att muntliga avtal är gällande på samma sätt skriftliga och har Ventelo det hela på band så har de rätten på sin sida.  

Treåriga teleavtal existerar knappt för privatpersoner men för företag är de inte helt ovanliga. En privatperson i Lena Larssons situation hade omfattats av konsumentlagstiftningen och hade troligen kunnat hävda att tre år är för lång tid och på så sätt kunnat häva avtalet. För företagare är det betydligt svårare:

–  Jag kan bara konstatera att småföretagare ofta är i konsumenters sits men inte har ett konsumenträttsligt skydd. Det gör att de har väldigt svårt att få rätt, även om de skulle ha rätt, säger Mattias Grafström som är vd för Konsumenternas tele- och Internetbyrå.

Enligt Grafström gäller varken konsumentköplagen, konsumenttjänstlagen eller avtalsvillkorslagen vid en tvist. Allmänna reklamationsnämnden kan man inte heller vända sig till som företagare.

För att undvika att hamna i Lena Larssons sits tipsar han om följande:

– Är man enmansförtagare så kanske man ska ha ett privatabonnemang att ringa med. Då är man åtminstone privatperson i juridisk mening, säger Mattias Grafström.    

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".