Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Amerikansk patriotism gynnar Tidaholmsföretag

Publicerat tisdag 8 oktober 2002 kl 07.25
Efter terrorattackerna den elfte september 2001 har patriotismen i USA ökat och efterfrågan på amerikanska flaggor och flaggstänger är större än nånsin. Det gynnar flaggstångstillverkaren TidaFlag i Tidaholm. För att hinna med alla beställningar från USA-marknaden inför TidaFlag nu tvåskift. Företaget söker också fler anställda.
Tidaflag har funnits i Tidaholm sen 1958 när Bofors startade sin tillverkning av flaggstänger här, och idag går ungefär en tredjedel av produktionen till USA. Efter händelserna den elfte september ökade efterfrågan på flaggstänger i USA så markant att TidaFlag inte hann med att leverera så många flaggstänger som önskades. Nu ett drygt år senare är det forfarande en stor efterfrågan på USA-marknaden och det är även ett högt tryck i andra världsdelar, bland annat Spanien och Holland. Därför måste Tidaflag, med 25 anställda i Tidaholm, nu nyanställa.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.