Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Nenad blev lurad av Internetbedragare

Publicerat fredag 11 maj 2007 kl 08.00

Fram tills att språkkursen i engelska var betald, gjorde säljaren ett gott och trovärdigt intryck på Falköpingsbon Nenad Gucanin, men sedan försvann säljaren spårlöst och någon kurs dök aldrig upp.
Nu vill Nenad Gucanin varna andra:
– Det finns många som lurar folk. Man ska aldrig betala i förskott, säger han, vis av egen erfarenhet.

Ingenjören Nenad Gucanin tänkte att en kurs i engelska skulle underlätta i hans jobb. På en köp- och säljsida på Internet hittade han en kurs som han föll för. Priset var 1000 kronor.

- Det var ett ganska bra pris. Vi kom överens om att jag skulle överföra pengarna från min bank till hans Nordeakonto.

Nenad Gucanin fick förtroende för säljaren och valde att inte använda den tjänst som finns för att förhindra lurendrejeri, en tjänst där man deponerar pengarna tills att man fått sin vara. Tjänsten kostar en slant och Nenad kände som sagt att han litade på språkkursförsäljaren. Det skulle han inte ha gjort.

– Sedan dess har jag inte hört av honom. Jag måste ha ringt och mailat minst 25 gånger men han svarar aldrig.  

Arg och besviken
Han har inte polisanmält händelsen, för han tror inte att det tjänar någonting till. Istället köpte han en annan språkkurs över disk i en vanlig affär. Men glömt har han inte:

– Det är inte pengarna det handlar om. Man känner sig lurad, lite arg och besviken. Att det finns folk som gör såhär… 

Nenad Gucanin är knappast ensam om sitt öde. De som handlar för ett lägre belopp är mer benägna att ta en risk och enligt polisen struntar många av dem som drabbas av Internetbedrägerier sedan i att anmäla eftersom de skäms. 

Nenad Gucanin har lärt sig sin läxa: nästa gång han handlar via nätet så ska han deponera pengarna istället:

- Man ska aldrig betala i förskott, säger han bestämt.

Alltid polisanmäla
Men blir man utsatt för bedrägeri ska man alltid polisanmäla, det menar Jesper Liliesköld, säkerhetsansvarig på köp- och säljsajten Blocket.

- Det är det första man ska göra. Sedan även kontakta Blocket och meddela vad man råkat ut för, säger han.

Jesper Liljesköld berättar att genom att polisanmäla även ett litet bedrägeri kan den anmälan i slutänden leda till att polisen kan gripa den skyldige, som kanske lyckats lura åtskilliga personer.

- De kan se om många anmäler någonting som verkar höra ihop. Det kan öka möjligheterna att de lägger in resurser på att sätta fast de här personerna.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".