Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Företagare gör sig redo för Arnturismen

Publicerat fredag 21 september 2007 kl 16.43

Nu mobiliseras företagarna i Skaraborg för att med gemensamma krafter försöka dra nytta av den första Arnfilmen som har premiär i jul. På fredagen träffades företagare i den blivande turistmagneten Gudhem utanför Falköping för att få tips vad som kan göras för turistanstormningen och lära sig vad filmturism är.

På fredagen samlades företagare från Skaraborg för att få reda på hur turismen kommer att se ut efter premiären av den första Arnfilmen och vad som kan göras för att dra nytta av publiciteten.

Ett 50-tal företagare vad på plats i Gudhems kyrka och fick bland annat lära sig vad filmturism är och det rådde inget tvivel om att förväntningarna var stora.

- Det är en fantastisk möjlighet som vi får. Det är otroligt trevligt att få en massa nya besökare till bygden, säger Per Albinsson på vandrarhemmet i Falköping.

Upplevelser bortom Arn
Åsa Widmark från Turismens Utredningsinstitut gav sin version om hur länge man kan leva på Arn:

- Begreppet Arn tror jag har en begränsad livslängd, men i och med att man har kopplingen till historieturismen här så gäller det att man skapar upplevelser som för besökare bortom bara just Arn, och skapar kopplingen till den verkliga historien, säger Åsa Widmark.

Hon berättar att filmturism är ett relativt ungt begrepp och i Sverige saknas det studier om hur filmer påverkat turismen.

Stora turistintäkter
Däremot har det gjorts en stor studie om filmturism i Storbrittanien, och Åsa Widmark tar storfilmen Braveheart som exempel:

- Åren efter filmpremiären så uppskattar man att det genererade turistintäkter som motsvarande cirka 15 miljoner pund, säger hon.

Förhoppningen bland företagarna är att också Arnfilmerna kommer ge en del intäkter från filmturister, men enligt Åsa Widmark måste man förbereda sig noga:

- Det gäller att man har färdiga produkter och tjänster att erbjuda besökarna när de kommer hit.

Fördubblat besökarantal
Hon tycker också det är viktigt att hålla en tillräckligt hög kvalité och att man lever upp till besökarnas förväntningar. Åsa Widmark tror att antalet besökare kan fördubblas i och med Arnfilmerna, och hon uppmanar företagarna i Skaraborg att se över sin kapacitet att ta emot fler besökare än tidigare:

- Det gäller att börja tänka nu, eller snarare igår, säger Åsa Widmark.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".