Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Skotska råd inför Arnfilmen: "Förbered turistsatsning i tid"

Publicerat fredag 19 oktober 2007 kl 15.19
Arn Magnusson

Om Arnfilmerna ska få ordentligt genomslag för turismen i Skaraborg gäller det att börja i tid. Det var budskapet från Nick Finnigan från Skottland, som jobbar med filmturism. Skottarna var sent ute när det gällde att fånga turistströmmarna efter storfilmen Braveheart, och han varnar nu för att detta misstag ska göras om i Skaraborg.
Göran Cornelius, turistchef på Kinnekulle, håller med om att detta är en fara. Skaraborg är redan sent ute och nu krävs snabba insatser, säger han.

Filmturism var ämnet på Läckö slott i dag, där entreprenörer från Skaraborg fick möjlighet att träffa folk i filmbranschen.
Mycket tid ägnades såklart åt den stora Arnproduktionen och diskussioner om hur intresset för filmriddaren kan tas tillvara av bygdens företagare efter filmpremiären.

Nick Finnigan från Historic Scotland har erfarenhet av arbete med filmturism efter biosuccén Braveheart.
- Först och främst måste filmen vara bra, och ha ett budskap som människor kan ta till sig, säger Nick Finnigan.
Berättelserna om Arn har förutsättningar, eftersom det är en fantastisk historia, som dessutom knyter an till verkliga platser i Skaraborg.

Skottarna har lång erfarenhet av filmturism. Braveheart i mitten av 90-talet med Mel Gibson i huvudrollen är kanske det mest kända exemplet. Historien om den skotske kämpen William Wallace och filmscenerna i det skotska landskapet har lockat mängder med turister till området Stirling. Och kanske kan filmerna om riddaren Arn leda till nåt liknande i Skaraborg, men då gäller det att lära av skottarnas misstag, och inte vara för sent ute med förberedelserna inför turistströmmen.

Göran Cornelius, VD för turistbolaget i Skara och Götene, håller med.
- Vi måste verkligen kavla upp skjortärmarna. Vi är inte ute i god tid, så nu krävs mycket snabba insatser, säger Göran Cornelius.
Satsningen i Skaraborg ska bestå av flera steg, enligt Cornelius.
- För det första ska vi ha en genomtänkt marknadsföring, för det andra ska vi möta turisterna på ett sätt som gör att de vill återvända, och för det tredje ska de få minnesvärda upplevelser och miljöer de känner igen från filmen.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".