Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Biofilm kan leda till ökad råttförsäljning

Publicerat fredag 26 oktober 2007 kl 14.40

Den nya biofilmen Råttatouille kan leda till en ökning av impulsköp av råttor som husdjur - och i värsta fall locka barnfamiljer till ogenomtänkta köp. Det menar föreningen Råtthjälpen, som jobbar med att ta hand om råttor som övergivits av sina ägare.

En biosuccé kan föra med sig ett enormt intresse för det djur som spelar huvudrollen - hunden Lassie är ett exempel och Pongo och de 101 dalmatinerna, som gjorde att folk ville köpa sej en fläckig hundvalp.

Nu finns risken att den försäljningsökning av råttor, burar och tillbehör som märkts i filmens spår i USA och Frankrike ska märkas också här. Men filmens charmiga råtta förmedlar en overklig bild och den som får lida för det blir djuret, säger Emma Johansson i Falköping från föreningen Råtthjälpen.

- Barnen vill ha ett litet djur och tjatar på mamma och pappa, som ger med sig utan att tänka på vad det egentligen innebär, säger hon.

Inga impulsköp
Emma Johansson anser att det inte är lämpligt att impulsköpa ett husdjur utan att planera eller diskutera den praktiska biten med att ha en råtta hemma.

- Har man tid att umgås med dem en timme varje dag, se till att de har en bra bur, bra mat och att de får all den uppmärksamhet de behöver, säger hon.

Till föreningen Råtthjälpen hör familjer av sig när de tröttnat på sin råtta, berättar Emma Johansson. Många tänker inte på att en råtta lever i flera år och vill göra sig av med den när de ledsnat. Och Emma Johansson efterlyser mer information till köparen från djuraffären. Hon är kritisk till hur det går till idag.

- Man läser inte på och litar på vad djuraffären säger, vilket inte alltid är så lyckat, tyvärr.

Tror inte på ökad försäljning
Eva-Marie Jakobsson, ägare till Djurmagazinet i Falköping, tror dock inte att filmen kommer att skapa så stort intresse bland landsbygdsfolk i Skaraborg. Hon tror att tidigare generationers syn på råttan som skadedjur snarare än som husdjur dominerar bland folk på landsbygden.

Men kanske kommer filmen att locka några att köpa råtta. Och då gäller det att få köparen att inse att råttan är ett litet djur som kräver mycket omsorg, säger Eva-Marie Jakobsson och tillbakavisar kritiken från Råtthjälpen om att djuraffärerna inte ger tillräcklig information om råttans behov till köpare.

Säljer inte till oseriösa
Att impulsköpa husdjur till familjen för att barnen sett en film är helt förkastligt, menar Eva-Marie Jakobsson. Och att sälja till nån som inte är seriös vore otänkbart:

- Jag försöker höra om de planerat det hela, hur länge de funderat och om det har möjlighet att ta hand om djuret. Märker jag att det är ett impulsköp så försöker jag avstyra det, säger Eva-Marie Jakobsson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".