Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Samarbete ska göra Nossebro marknad modern

Publicerat tisdag 4 december 2007 kl 06.45

Den har funnits i 104 år och är långt mer känd än själva kommunens namn.
Nossebro marknad är Sveriges största månadsmarknad, och dessutom Essungas starkaste varumärke.
Men kommunen menar att marknaden måste förnyas och har därför gått med i ett europeiskt samarbet.

-  I dag har vi större konkurrens och många marknadsknallar är ålderstigna. Även Nossebro marknad hänga med i utvecklingen, säger A M Ahlströmer som är kommunutvecklare i Essunga.

Nossebro marknad är stor och känd, och det är inte ovanligt med 10 000 besökare på marknadsdagarna. Men framtiden för marknaden är inte helt ljus.

Konkurrensen från moderna köpcentrum lockar bort kunder och turister, och dessutom börjar många av knallarna att bli gamla, och återväxten är dåligt.

A M Ahlströmer säger att samma problem märks i alla av de 10 länder som hoppat på projektet, och att hon hoppas att de gemensamt ska kunna hitta lösningar. En idé som hon har är en utbildning för marknadsknallar.

- Det finns ju gymnasieprogram för seglare, eller roddintresserade, varför skulle man inte kunna ha ett knalleprogram.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".