Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Skövde

Lärartäthet på Rydskolan ska undersökas

Publicerat onsdag 23 april 2008 kl 12.32

Uppdaterad 13:49
Skövdes skolnämndsordförande Göran Lidgren säger nu att Skövde kommun kommer undersöka om siffran på lärartätheten på Rydskolan i Södra Ryd är korrekt.
Skolverket har kritiserat Skövde kommun för att presentera en högre siffra än vad som är sant.

Skolnämndens ordförande i Skövde, Göran Lidgren, svarar nu på kritiken från Skolverket om att kommunen presenterat falska siffror om lärartätheten på Rydskolan i Södra Ryd.

Kommunens siffror ska nu granskas igen, säger Göran Lidgren, men menar samtidigt att Skolverkets kritik egentligen är irrelevant.

- I Skövde kommun har vi fastställt en budget, och den har vi i detalj fått skickad till skolnämnden. Jag tillhör inte de auktoritetstroende i samhället, utan jag anser mig ha rätten att kritiskt bedöma vad som är korrekt. Sedan någon siffra hit eller dit - vad som är korrekt eller inte - det får vi naturligtvis titta på, säger Göran Lidgren.

Siffran som presenterats för Skolverket om vilken lärartäthet som finns på Rydskolan är 10,4 lärare på 100 elever för innevarande läsår. En hög siffra, högre än genomsnittet i den kommun som har den högsta lärartätheten i landet.

Siffran har använts för att förklara för upprörda elever och föräldrar varför en femtedel av Rydskolans lärare försvinner från klassrummen nästa termin.

På skolan - som i vissa klasser har nästan bara elever med invandrarbakgrund - räknar lärarna med en lärartäthet på 5,5 lärare nästa termin, alltså hälften av den siffra som kommunen gör gällande.

Skolverket ska nu utvärdera sin inspektion av Rydskolan, men säger redan nu att kommunens siffror inte stämmer. Och trots att Göran Lidgren sätter stora frågetecken framför Skolverkets iakttagelser, kommer han ändå att gå till botten med att ta reda på om siffran är korrekt eller inte.

- Vi måste få mer kött på benen, och se vad det i så fall som är fel.

Hur känns det att argumentera för en siffra som Skolverket säger inte är rättvis?

- Det känns alldeles utmärkt. Att en myndighet kommer med ett påstående behöver nödvändigtvis inte vara sant. Är det så att deras påstående är sant, får vi naturligtvis rätta oss efter det och titta efter vad vi har gjort för fel, säger Göran Lidgren.

Samtidigt säger Göran Lidgren att han i nuläget utgår från att kommunens uppgifter är sanna och att Skolverket gjort en felaktig iakttagelse.

- Jag förutsätter att det är riktigt fram tills dess att jag blir överbevisad om motsatsen.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".