Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Facket kräver hårdare straff för trötta förare

Publicerat onsdag 2 april 2003 kl 07.52
Två dödsolyckor med lastbil inblandade utreds nu av polis i Skaraborg. I båda fallen talar mycket för att förarna var uttröttade i samband med kraschen och att dom kört betydligt mer tid än vad som är tillåtet. Men om någon åtalas och fälls för brott - då är straffen för den här typen av brott mycket låga. Transportfacket kräver nu en skärpning.
- Nu är det på sin höjd 5 000 kronor, säger Kent Persson, som är lokalt förhandlingsombud på Transport. Det är ju så att man funderar på om man ska skratta åt det. Förra sommaren körde en ung chaufför ihjäl sig på E20. Han hade jobbat dubbelt så mycket som är tillåtet. Några månader senare omkom en annan lastbilschaufför i Götenetrakten. Mycket talar för att han fuskat med färdskrivaren för att dölja att han kört mer och längre än vad som är tillåtet. Men den som bryter mot lagen om kör- och vilotider behöver inte vara rädd för något hårdare straff. Detta trots att det handlar om trafiksäkerhet och människoliv. Facket bedömer att så mycket som en tredjedel av yrkestrafiken bryter mot reglerna idag. Så länge straffen är såpass låga kommer fusket både bland enskilda åkare och arbetsgivare att fortsätta menar Transportarbetarförbundet. Kent Persson hoppas nu att politikerna skärper straffet för att få arbetsgivarna att sluta fuska. Samtidigt ser han ett ökat intresse från förarna när det gäller kör och vilotider. - Det är många som ringer till oss och har tänkt till efter olyckorna, säger Kent Persson. Innan har man inte tänkt så långt som att man kan somna till. Man har trott att man är odödlig nästan.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.