Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Telefonköerna skapar kaos på kommunens socialtjänst

Publicerat onsdag 3 september 2008 kl 14.28

Att vänta i telefonkö hos Försäkringskassan har slukat stora mängder arbetstid hos kommunernas anställda den senaste tiden.

Siv Ågren är socialsekreterare i Mariestad, och senast häromdagen hade hon hundratals före sig i telefonkön.

- Häromdagen hade jag 273 före mig i kön. Det tog 20 minuter. Det är en lång tid, säger hon.

- Jag förstår att våra kunder inte har så lätt att nå fram, tillägger hon.

Konsekvensen av Försäkringskassan långa telefontider blir att det tar längre tid för socialtjänsten att utföra sitt arbete, vilket förstås drabbar de kommuninvånare som vänt sig till kommunen.

Men Försäkringskassan har förhoppningsvis en lösning i sikte. Kommuner ska ganska snart få egna kontakter med handläggare och slippa vänta i telefonköer. Siv Ågren har hört om planerna

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".