Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Skolinspektionen kritiserar Skövde

Publicerat torsdag 11 december 2008 kl 16.21

Resursfördelningen bland skolorna i Skövde fungerar inte som den borde. Det här eftersom de har olika sätt att bedöma sig själva, och att det därför inte går att jämföra dem sinsemellan.

Alla kommuner måste ha en systematisk utvärdering av vilka skolor som når sina mål och vilka som inte gör det. I Skövde fungerar inte den utvärderingen.

– Absolut nödvändigt för att kunna vara träffsäker med var man gör åt sina pengar, är att man vet var man har sina behov, säger Kjell Ahlgren som är undervisningsråd på Skolinspektionen.

Den här bristen, som är en av flera som Skolinspektionen nu kritiserar, kan ha gjort att de beslut om resurser till skolorna som gjorts är felaktiga.

Olika mått
Det har i Skövde gått till så att varje skola var för sig och med egna mått bedömt sitt resultat, och att på de grunderna jämföra skolorna inför politiska beslut kan vara ödesdigert, menar Skolinspektionen.

Anna Sundström är tillförordnad skolchef i Skövde, och hon säger att det här är någonting som man nu kommer att se över.

– Vi upplever att vi har jobbat med det här, att få statistik som ska hålla. Men vi får ta till oss de här argumenten. Vi kommer att börja att åtgärda det här redan i januari, säger hon.

Falsk lärartäthet
Det är inte första gången som underlaget för verksamheten på skolorna i Skövde ifrågasätts. I april, vid ett besök på Rydskolan misstänkte dåvarande Skolverket att Skövde kommun redovisat felaktiga uppgifter om lärartäthet på Rydskolan, siffror som man nu vet var felaktiga.

Skövde kommun hade i sin rapportering till Statistiska Centralbyrån hävdat att Rydskolan hade fyra fler lärare per 100 elever än vad som var fallet.

Fler brister
Andra brister som Skolinspektionen pekar på är att skolor saknar handlingsplan, att resultaten inte följs upp, och att elever som behöver särskilt stöd inte får det.

Dessutom räcker modersmålsundervisningen inte till, och de mål som satts upp för skolornas verksamhet är otillräckliga eller obefintliga.

Senast den 11 mars ska Skövde kommun redovisa vad man gjort för att rätta till de brister som Skolinspektionen pekat på.

Sten Lillieström
sten.lilliestrom@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".