Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Falköpings Mejeri tappar största kunden till Arla

Publicerat torsdag 22 januari 2009 kl 08.02

Falköpings Mejeri tappar sin största mjölkkund, Willys-butikerna, till mejerijätten Arla Foods.

För de 80 anställda i Falköping kan det innebära uppsägningar.

Thomas Andersson är VD för Falköpings Mejeri. Han menar att det nu låga världsmarknadspriset på mjölk har betytt att Arla blir en hårdare konkurrent på svenska marknaden.

Om Falköpings Mejeri skulle förlora all mjölkförsäljning till Willys från och med nästa år så innebär det att mejeriet tappar 30 miljoner liter mjölk om året, eller 70 procent av sin hela försäljning av konsumtionsmjölk.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".