Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Mariestad

Svårt att nå Mariestads kommun

Publicerat fredag 23 januari 2009 kl 11.07
Foto: Fredrik Persson/Scanpix.

Två av tre samtal till Mariestads kommun hamnar hos fel person.
Orsaken är att de anställda inte programmerar sina telefoner med information om frånvaro, möten, tjänsteresor med mera.
– Konsekvensen blir att kommuninvånarna inte får tag på den de söker. I vissa fall har det varit riktigt illa och så får det inte vara, säger kommunens informationschef Christina Herthnek.

Rent tekniskt fungerar växeln som den ska. Det är de anställdas hantering av sina telefoner som är problemet. 

När de exempelvis sitter i möte eller går på lunch, struntar de flesta i att hänvisa sin telefon.  

– Det är ett stort problem. Kommunerna är överlag dåliga på det här med telefoni, men har bestämt oss för att vara bättre. Därför blir jag lite frustrerad över att vi inte lever upp till det, säger Christina Herthnek 

Informationschefens tålamod har trutit. Nu måste åtgärder vidtas: 

– Vi måste utbilda bättre. Och så måste förståelsen om varför det är viktigt att hänvisa sin telefon måste öka.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".