Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Skaraborg

Sjukvårdsrådgivningen klarar inte att svara i tid

Publicerat onsdag 18 mars 2009 kl 10.30

Bara tre av tio telefonsamtal till Sjukvårdsrådgivningen på Kärnsjukhuset i Skaraborg besvaras inom tre minuter - trots att det är målsättningen inom regionen.

Sjukvårdsrådgivningen har anställt fler sjuksksköterskor de senaste åren för att hinna med de allt fler samtal som kommer in.

För två och ett halvt år sedan beslutades att 90 procent av alla samtal ska besvaras inom tre minuter.

Men trots det finns problemen med telefonköer kvar.
I Skaraborg besvaras bara 35 procent av samtal inom tre minuter.
Riksgenomsnittet ligger på 44 procent.

Det leder till att var tredje telefonör i Skaraborg ger upp och lägger på eftersom ingen svarar.

– Ju fler som kan svara vid de tider när patienterna ringer in ju färre behöver ringa en andra eller tredje gång, säger Kristina Thorell, chef för Sjukvårdsrådgivningen i Skaraborg.

Hon säger att flesta ringer mellan klockan 08-14 på lördagar och söndagar, oavsett vilka problem de har.

– Vi är åtta som svarar i telefon då men det räcker ändå inte till.

Nu ska ett samarbete med övriga sjukvårdsrådgivningar i Västra Götalandsregionen startas för att gemensamt försöka klara alla samtal inom några minuter.

– Men det kommer fortfarande att vara besvärligt och vi kommer inte att klara målet i år, tror Kristina Thorell.

Torbjörn Borg
torbjorn.borg@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".