Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Lidköping

Säker järnvägskorsning dröjer tio år

Publicerat torsdag 2 april 2009 kl 07.50
Olyckan skedde vid en övergång utan bommar utanför Järpås. Foto: Torbjörn Axelsson.

Uppdaterad 14:00
Trots flera allvarliga olyckor mellan bil och tåg längs Kinnekullebanan har inget gjorts för att förbättra säkerheten.
Men Banverket prioriterar inte järnvägsövergångar med liten trafik, och en ombyggnad i Järpås kommer inte att ske förrän tidigast om 10-15 år.

Hemtjänstpersonal i Järpås passerar över de farliga korsningarna flera gånger om dagen, och riktar kritik mot Banverket som hittills inte vidtagit några åtgärder för att öka säkerheten.

I måndags dog en 21-årig man i en krock med Kinnekullebanans tåg. Den övergången saknar bommar men har ljud och ljussignaler.

– Tyvärr kör hemsamariterna ofta över övergångar med liten eller väldigt ringa trafik, säger säkerhetschef Jörgen Niklasson på Banverket. 

Dagliga faror
Flera andra övergångar är helt obevakade. Hemtjänsten passerar dem dagligen på väg till och från vårdtagare, och under senare år har flera olyckor inträffat. 

För drygt två år sedan skadades en hemtjänstanställd vid en av dessa övergångar, och ända sedan dess har hemtjänsten försökt få Banverket att agera, men hittills har ingenting hänt. 

– Jag tycker att det känns som att de inte tar oss på allvar, säger Annelie Jansson besviket. 

– De här övergångarna prioriteras inte av oss utan vi satsar resurserna på överfarter med mera trafik, säger Jörgen Niklasson. 

Måndagens tragiska dödsolycka sätter återigen fokus på frågan och områdeschefen Lena Karlsson är frustrerad: 

– De har lovat att titta på det, men Banverket är en stor organisation och att få tag på de ansvariga är svårt, säger hon.   

Kräver skylt
På några av övergångarna finns inte ens en skylt som anger att man passerar en järnväg. Att sätta dit en sådan varningsskylt är en åtgärd som Lena Karlsson krävt sedan i höstas, utan framgång.
Risken för en ny allvarlig olycka är uppenbar menar hon: 

– Vår ordinarie personal vet att järnvägen finns där, men om man lånar in personal så är det ju i princip livsfarligt om man inte informerar dem om den.

Det finns 4 500 obevakade järnvägsövergångar i hela landet.
Banverket försöker bit för bit att bygga bort de värsta dödsfällorna med att till exempel bygga bommar.

Men arbetet prioriteras utifrån trafikmängd, och då drabbas Järpåsområdet utanför Lidköping.

Tomas Ek
tomas.ek@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".