Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Bantningsreklam till 8-åriga barn

Publicerat torsdag 14 augusti 2003 kl 12.04
Konsumentverket har den senaste veckan fått in ett antal anmälningar mot ett företag som marknadsför ett nytt bantningsmedel. Medlet påstås förvandla fett till vatten och företaget lovar att inte ens total svält får dig att gå ner i vikt lika snabbt. Bantningsmedlet marknadsförs med adresserad reklam i brevlådan och har inte bara skickats till vuxna utan också till barn så små som åtta år.
- Det är inte tillåtet att rikta marknadsföring till barn, säger Mikael Malmberg, jurist på Konsumentverket. Det är dessutom mot den svenska reklambranschens praxis. Det här är inte första gången företaget Pharma Post är i blåsväder. Företaget står bakom en mängd andra bantningsmedel som kritiserats under senare år: Piller som Slim express, Speed slim och Fatblaster. På drygt ett år har Pharma post samlat på sig inte mindre är 64 anmälningar hos Konsumentverket. Men att komma åt de ansvariga i företaget är ingen lätt uppgift. - Företaget har en postbox i Malmö, säger Mikael Malmberg. Men Konsumentverket har inte rätt att bryta den sekretess som en postbox innebär. Vi har försökt att skicka brev till dem vid flera tillfällen, men utan resultat.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.