Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Trög start för skriftliga omdömen

Publicerat fredag 5 juni 2009 kl 06.42
Läraren Petra Johansson med elever på Källeskolan i Skara. Foto: Stina Banck / SR Skaraborg.

Alla elever ska få skriftliga omdömen, redan som sjuåringar. Men bland lärarna finns det kritik mot att i princip betygssätta redan i första klass, och dessutom skriva omdömen i vartenda ämne.

Det var mycket nytt att sätta sig in i för att kunna ge skriftliga omdömen om alla elever, säger Petra Johansson som är lärare i årskurs 1 på Källeskolan i Skara. 

– Det har tagit jättemycket tid och det har varit väldigt stressande. För det första skulle man sätta sig in i det nya dataprogrammet och sedan ska man hinna testa av precis alla, i allt.

Reaktioner för och emot
Beslutet kom förra året om att alla elever i grundskolan och särskolan ska få skriftliga omdömen och införandet har väckt mycket känslor bland lärare och skolpersonal.

En del lärare tycker att det är ett bra sätt att stödja elevernas kunskapsutveckling, medan kritikerna menar att omdömen på pränt riskerar att skapar en betygsjakt.

Petra Johansson har förståelse för båda sidor, säger hon.

– Absolut, jag är själv väldigt kluven i vad jag tycker om detta. Fördelarna är naturligtvis att man tidigare kan fånga upp elever som riskerar att inte nå målen. Föräldrarna blir kanske mer delaktiga i sina barns skolgång. Nackdelen är ju att det tar tid och sen är frågan om det verkligen ska finnas skriftliga omdömen i alla ämnen redan från år 1? Det vi har efterlyst är uppförandeomdöme, det kanske hade varit mer relevant än ett omdöme i bild i år 1.

Rektorernas svar
Ekot har ställt frågor om skriftliga omdömen till rektorer i hela landet och av de drygt 40 rektorer från Skaraborg som har svarat, säger 15 att eleverna i första klass inte fick några skriftliga omdömen i höstas. "Vi var inte på det klara med hur vi skulle utforma omdömena och riktlinjerna kom för sent", säger flera i sina svar.

Anna Westermark, som är lärare på Källeskolan i Skara, menar att regeringen helt enkelt hade en för optimistisk tidsplan.

– Det såg vi lärare direkt att det skulle inte gå att få färdigt, menar hon.

Hon har själv med nöd och näppe klarat av att få de skriftliga omdömena klara den här terminen, berättar hon.

– Ja, men det har varit på håret. Jag sätter mig och gör de två sista i eftermiddag.

Stina Banck
stina.banck@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".