Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Små bilverkstäder slås ut

Publicerat onsdag 10 juni 2009 kl 07.50

Det är svårt för bilverkstäder på landsbygden att hänga med i utvecklingen. I takt med att bilarna blir mer avancerade och kräver specialverktyg, ökar risken för att verkstäder slås ut.

Benny Andersson på Skultorps Autoteknik har haft sin bilverkstad i 27 år och säger att det tidigare räckte med en skiftnyckel krävs det idag dyra specialverktyg. Och när man förr klarade sig med vanligt mekarvett krävs det idag ofta långa Internetmanualer.

– Det blir svårare att ta hand om nyare bilare med nya verktyg som krävs hela tiden, säger Benny Anderson.

Sveriges bildelsgrossisters förening (SBF) föreslår att det ska finnas multiverktyg för oberoende verkstäder vilket skulle kunna möta allt mer avancerade bildelar. Och Just ett bilmärkes egen prägel på bildelarna menar Benny Andersson är det största problemet.

– Bilfabrikanerna tar fram nya bultar för att folk inte ska skruva hemma, men det blir svårt för oss också till slut att ha alla verktyg, säger han.

Att bli auktoriserad bilverkstad kostar idag ungefär 150 000 kr och det är för mycket pengar för de flesta små verkstäder. Man blir alltså beroende av att kunder kör äldre bilar som inte kräver ny teknik men den marknaden, menar Benny Andersson, kan snart vara ett minne blott.

– Kommer det en skrotbilspremie så försvinner de gamla bilarna, och då kommer det att ta på oss bilverkstäder, avslutar han.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".