Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Åklagare väljer vem som får skadestånd

Publicerat tisdag 7 juli 2009 kl 05.32
1 av 2
Kathem Alfarhani blir utan skadestånd. Foto: Stina Banck
Nästan 3 000 personer har polisanmält Kameraexperten sedan de betalat för varor som aldrig levererats. Foto: Scanpix
2 av 2
Nästan 3 000 personer har polisanmält Kameraexperten sedan de betalat för varor som aldrig levererats. Foto: Scanpix

För två veckor sedan dömdes de två männen bakom företaget Kameraexperten för bedrägeri, för att via sin hemsida ha lurat kunder att betala för varor som aldrig levererats. Men det är långt ifrån alla drabbade som får pengar tillbaka, eftersom rättsväsendet inte har resurser att driva deras skadeståndsanspråk.

Kathem Alfarhani i Mariestad polisanmälde förra året att han hade beställt varor från företaget Kameraexperten som aldrig levererats. Men nu har han fått ett brev från åklagaren Tora Holst där hon berättar att man blivit tvungen att begränsa förundersökningen.

Av de 2 900 polisanmälningar som har gjorts mot företaget, är det bara 291 som har tagits med i utredningen.

"Det blir praktiskt mycket omständigt och tidskrävande att hantera ett mål med så många målsäganden" skriver Tora Holst i brevet.

"Trodde att alla var jämlika"
– Jag känner mig besviken. Att anmäla Kameraexperten till polisen var sista chansen och då trodde man att alla skulle vara jämlika inför lagen, men så var inte fallet, säger Kathem Alfarhani.

Beställde två mobiltelefoner
Det var strax före jul förra året som Kathem Alfarhani beställde två mobiltelefoner för totalt 5 000 kronor från företaget Kameraexperten. Han gjorde en direktbetalning via sin bank på internet men eftersom det aldrig levererades några mobiltelefoner polisanmälde han fallet.

Totalt har alltså 2 900 personer har polisanmält Kameraexperten sedan de betalat för varor som de inte fått och företaget tros ha blåst kunderna på sammanlagt tio miljoner kronor.

En tiondel får skadestånd
För två veckor sedan dömdes Kameraexpertens grundare till fem respektive tre års fängelse för grovt bedrägeri respektive medhjälp till grovt bedrägeri.

De ska också betala skadestånd – men bara till de 291 kunder som ingår i förundersökningen.

– Det ska inte vara så svårt. 2 900 personer har anmält Kameraexperten för bedrägeri, då ska det vara 2 900 som får sina rättigheter tillgodosedda. Jag tror inte att det är så svårt att hantera 2 900 ärenden så jag tycker det är dåligt skött av polisen, säger Kathem Alfarhani.

Ingen hjälp från banken
Något skadestånd blir det alltså inte och inte heller banken kommer att ersätta Kathem Alfarhani. Eddie Sandberg, Swedbanks kontorschef i Mariestad, förklarar att om man betalar med ett kontokort ingår det en trygghetsförsäkring och man får då ersättning om det görs felaktiga transaktioner.

Om man däremot, som Kathem Alfarhani, använder internetbanken för att betala en faktura, har banken bara ansvar för att själva betalningssystemet fungerar.

Men Kathem Alharhani känner sig fortfarande felaktigt behandlad.

– I ett land som Sverige känner man sig skyddad, men det visade sig att man var totalt oskyddad. Vi har pratat i familjen och bestämt oss för att inte handla via nätet i framtiden, säger han.

Stina Banck
stina.banck@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".