Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Näthandelsföretag bryter mot reglerna

Publicerat torsdag 9 juli 2009 kl 15.13
Konsumentverkets jurist är förvånad över att så många näthandelsföretag har brister i sina villkor för ångerrätt och reklamation. Foto: Janerik Henriksson/Scanpix

Det gäller att läsa noga vad som gäller med ångerrätt och reklamation när man beställer varor via internet. I en granskning av 124 e-handelsföretag visade det sig att 119 bröt mot Konsumentverkets regler i sina villkor, däribland musik- och filmföretaget Ginza i Essunga.

– Jag måste säga att vi var förvånade över att det var så många som uppvisade brister när det gäller ångerrätt och reklamation, säger Cecilia Norlander som är jurist på Konsumentverket.

De vanligaste felen företagen gör är att skriva att kunden, om han eller hon vill ångra sitt köp, måste lämna tillbaka varan i obruten förpackning. Det stämmer inte, berättar Cecilia Norlander. Som kund har man alltid rätt att försiktigt öppna förpackningen för att se att varan fungerar.

Ett annat fel som en del företag gör är att sätta upp en för tidig gräns för hur lång tid man har på sig att reklamera en vara. Enligt konsumentköpslagen krävs bara att kunden reklamerar varan inom en skälig tid, och man har då åtminstone två månader på sig.

"Vill prova först"
Emma Johansson köper mest kläder och skor och har valt att inte handla via nätet.

– Det är inte så lätt att testa saker via nätet och jag provar gärna innan jag köper något. Och det är mycket jobb om man ska reklamera varorna, säger hon.

Ginza bryter mot reglerna
Företaget Ginza i Essunga, som bland annat säljer musik, film och spel via nätet, var ett av de 119 företagen som fick anmärkningar. Konsumentverket vill att de justerar villkoren för reklamation och det arbetet har redan påbörjats, säger vd:n Hasse Haraldsson till Sveriges Radio Skaraborg.

Men Marianne Johansson från Götene beställer ofta hem varor.

– Ja, jag tycker det är jättesmidigt att handla på nätet. Man kan se hur de ser ut och slipper knö runt i en affär.

"Får kolla upp företagen"
Patrik Bränn handlar ofta via nätet. Han menar att man som kund måste vara noga med att undersöka vilka villkor det är man godkänner.

– En del är ju oseriösa och andra mer seriösa. Så man får kolla upp företag om man inte vet vilka de är. Jag har mina standardbutiker som har både bra priser och bra villkor, säger Patrik Bränn.

Stina Banck
stina.banck@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".