Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Skaraborg

Långa väntetider att få socialbidrag

Publicerat onsdag 22 juli 2009 kl 14.57
Väntetiderna på att få socialbidrag på socialtjänsterna i kommunerna i Skaraborg blir allt längre. Foto: Henrik Montgomery/Scanpix

Det är hårt tryck på Skaraborgs socialtjänster och det har bidragit till att det i vissa kommuner just nu är långa väntetider för att få hjälp. I Falköping kan de som söker socialbidrag för första gången tvingas vänta över en månad på att få pengar. Det visar en rundringning som Sveriges Radio Skaraborg har gjort.

Väntetiderna är oacceptabelt långa, då många som kommer behöver akut hjälp.

– Folk är väldigt ofta oroliga och desperata när de ringer hit och söker hjälp. Det är inte ett steg man tar i första taget. Får man sen veta att väntetiden är lång så är det inte så lätt, säger Katarina Thunander, chef på socialförvaltningen i Falköpings kommun.

Kommunen har under våren märkt en markant ökning av att allt fler behöver socialbidrag. Många är ungdomar mellan 18 och 25 år.

Flera veckors väntetid
De som nu söker hjälp kan få vänta fyra veckor för ett besök på socialförvaltningen, och sedan ytterligare en vecka på pengarna.

– En längre väntetid är helt oaccetabel, säger Katarina Thunander.

Även i Mariestad är det en månads väntetid hos socialförvaltningen, där man i år haft ungefär 60 procent fler nybesök jämfört med förra året. Ungdomarna överväger.

Ökade kostnader i Skövde
I Skövde har kostnaderna för socialbidrag ökat med drygt 40 procent under våren, jämfört med förra våren.

Lidköping och Skara märker även de en ökning, men lyckas än så länge håller väntetiderna till cirka en vecka.
Det visar en rundringning som Sveriges Radio Skaraborg har gjort.

I höst får socialförvaltningen i Falköping ytterligare en tjänst, då trycket på handläggarna är hårt.

– Vi räknar med en fortsatt ökning under hösten och vintern. Risken är att vi får en försämrad kontakt med de enskilda och att vi inte kan hjälpa dem i den utsträckning vi vill, säger Katarina Thunander. Vi ska ju inte vara en utbetalningsmaskin utan kunna hjälpa människor att hitta vägar att bli självförsörjande.

Linnéa Frimodig
linnea.frimodig@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".