Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Ny kritik efter tandvårdsreform

Publicerat torsdag 23 juli 2009 kl 14.44

Den nya tandvårdsreformen som genomfördes för drygt ett år sedan har fortsatt att innebära stora administrativa problem för tandläkarna. Nu protesterar både Folktandvården och privattandläkarna ännu en gång.

Folktandvården i Västra Götaland har i dagarna skickat ett brev till Socialdepartementet om att Försäkringskassan behandlar patienter på ett oacceptabelt sätt och många privattandläkare har samma erfarenheter, det säger Jan-Peter Glans, ordförande för Privattandläkarna i Skaraborg.

– Det händer ju ingenting, säger han. Försäkringskassan har haft ett år på sig att rätta till datasystemet och det har de inte gjort. Det handlar om att göra om det så att det går att rätta fel.

De problem man såg med det nya datasystemet redan för ett år sedan kvarstår alltså. Ur kostnadssynpunkt har reformen varit väldigt positiv, menar Jan-Peter Glans, det nya datasystemet förenklar också när till exempel patienter kan gå hos olika tandläkare som nu har tillgång till samma information.

Upp till tre månaders fördröjning
Problemen uppstår när det blir fel i systemet och det inte kan korrigeras, vare sig det är tandläkaren själv eller datasystemet som orsakat det. Följderna kan enligt Jan-Peter Glans bli att information om patienters tidigare behandling kan gå förlorad vilket också gör att högkostnadsskyddet då inte kan utnyttjas.

– Då kan jag inte fortsätta jobba med patienten utan patienten får vänta i två-tre månader, säger han. Så lång tid tar det för Försäkringskassan att rätta till det.

Jan-Peter Glans menar att all denna väntan leder till mycket lidande för patienten.
– Patienten drabbas inte ekonomiskt, men däremot själsligt för han får ju gå med en dålig tandsituation i flera månader helt i onödan. Försäkringskassan prioriterar inte det här helt enkelt.

Problemet ska vara löst, säger Försäkringskassan
Bosse Wahlström, verksamhetsutvecklare på Försäkringskassan, menar att det som tandläkarna klarar på är ett problem som ska vara löst i och med en uppdatering av systemet tidigare i sommar.
– Nu kan tandläkarna själva gå in och ändra i systemet, säger han. Sedan kan det alltid bli utredningsärenden som tar lång tid, men generellt ska det inte vara några problem.

Simon Lindmark
simon.lindmark@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".