Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
SKÖVDE

Dataspelsbranschen tror på vändning

Publicerat torsdag 8 oktober 2009 kl 07.46
1 av 2
Per Strömbäck. Foto: Marie Schnell Forkman/SR Skaraborg
2 av 2
Studenterna Robin Berglund och Jonas Wahlstedt. Foto: Marie Schnell Forkman / SR Skaraborg

Trots att dataspelsföretagen känt av lågkonjukturen det senaste året och flera företag gått i konkurs, bland annat i Skövde, så tror branschen på en vändning. Det handlar om att marknadsföra sig och förnya sig.

Det första halvåret i år minskade försäljningen av dataspel i Sverige, för första gången på många år. Här i Skaraborg gick ett dataspelsföretag i konkurs i somras.

Per Strömbäck är talesperson för organisationen Dataspelsbranschen. Enligt honom är marknadsföring ett nyckelord.

– Det är ett enormt stort utbud med utvecklare över hela världen. Alla har ju det "bästa spelet". Men det spelar ju ingen roll om folk inte vet om det. Du överlever inte utan bra marknadsföring.

Det finns möjligheter
Men en rundringning till de mindre dataspelsföretag som finns i Skövde visar att det just nu ändå går bra för de flesta. Ett företag har nyligen släppt ett nytt spel, ett annat samarbetar med en amerikansk utgivare och ett tredje har valt att ta sig igenom de bistra tiderna genom att vara konsulter åt andra, eftersom investerarna är försiktiga med att satsa just nu.

Affärsmetoder i andra hand
Men studenterna själva, som en dag kliver ut i verkligheten, tänker inte speciellt mycket på vilken affärsmetod som ska användas.

– Det går ju inte första hand, för oss handlar det ju om att klara av kurser, säger Robin Berglund som pluggar på Högskolan i Skövde.

Jonas Wahlstedt, också student, tror dock att jobben kommer finnas i framtiden. Något som också Per Strömbäck är beredd att skriva under på. Han tror att julhandeln kommer att vända årets dåliga siffror, och att det inom några år kommer att se betydligt ljusare ut igen.

– Det finns ingen bransch som vuxit så de senaste åren, så de har verkligen valt rätt bransch.

Marie Schnell-Forkman
marie.schnell-forkman@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".