Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Kinnekullebanan

Kylan orsakar tågproblem

Publicerat fredag 8 januari 2010 kl 10.42
Tågen på Kinnekullebanan har problem i kylan. Foto: Torbjörn Nilsson/ SR Skaraborg.

Tågen på Kinnekullebanan strejkar i kylan. I går ställdes flera tåg in och så även i morse.

Kenneth Nygren var en av de resenärerna som drabbades och fick ta bussen istället.

– Det är jobbigt med förseningar och strul. Det har varit en del tåg som varit helt inställda så man måste kolla upp tåget innan.

Camilla är en annan resenär som är besviken över att tågen inte klarar av kylan.

– Det är tråkigt att det ska vara så. Det är inte roligt att komma försent till jobbet eller komma sent hem.

Att man köper in tåg som inte klarar svensk kyla, hur ser du på det ?

– Det är skrattretande, så länge som vi har väntat på de nya tågen när vi är många som reser.

Trycker på hos tillverkaren 
Mårten Ignell är ansvarig för regiontågen på Västtrafik och han är besviken på de inköpta tågen.

– De har av någon anledning inte hållit måttet på det sättet vi förväntat oss. Det är ju bedrövligt och vi trycker nu på hos tillverkaren så de får ordning på problemen.

Kan man sätta in andra tåg på banan ?

– Kinnekullebanan är tyvärr den enda banan i tågsystemet som är dieseldriven, på alla andra banor går tågen på elström. Man kan därför inte flytta tågen. Kinnekullebanan lever sitt eget liv.

Tar på sig en del av skulden
Tågtillverkaren Bombardier tar delvis på sig ansvaret för det som hänt, säger informationschef Jonny Hedberg vid Bombardier Transportation Sverige.

– Det finns en slangklämma som går mellan en slang och ett rör som inte varit rätt anpassad och då har vi fått ett läckage, menar han.

Enkelt uttryckt kan man säga att de tre dieseldrivna tågen levererades från den tyska fabriken med fel sorts slangklämma, och detta tar tillverkaren på sig ansvaret för. Man har skickat tekniker som nu byter ut applikationer på de tre tågen.

Fler bär ansvar
Men Jonny Hedberg menar att de som ansvarar för underhållet också har gjort fel. De har inte haft tillgång till rätt kylmedia och har istället fyllt på vatten, vilket har förvärrat problemen, menar Bombardier.

– Man kan fylla på vatten, och det har man gjort i brist på rätt kylmedia. Men man kan inte fylla på vatten hur länge som helst, för ju mer vatten man fyller på desto högre blir fryspunkten.

Tågtillverkaren vill alltså inte ta på sig hela skulden utan menar att ansvaret ska delas mellan Bombardier, Västtrafik och operatören Arriva.

Med rätt slangklämma och med rätt kylmedia så kommer tågen framöver att fungera även i bister kyla, lovar Jonny Hedberg.

– Absolut, det är de anpassade för, menar han.

Torbjörn Nilsson
torbjorn.nilsson@sr.se
Torbjörn Borg
torbjorn.borg@sr.se
Tomas Ek
tomas.ek@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".